Isabelle2905
Artikelen: 0

Verminderen van spanningsconcentraties bij scharnieren

Ik heb een vraagje over het verminderen van spanningsconcentraties bij scharnieren in een vakwerkconstructie. Ik heb op intenet gevonden dat deze verminderd kunnen worden door aan weerszijden van het scharnier een klein gaatje, zogenaamde auxiliary holes, te boren, waardoor de spanning beter verdeerd wordt. Is er iemand die hier meer informatie over heeft en weet hoe ik dit zelf in een vakwerkconstructie kan toepassen? Zijn er formules voor de grootte en positie van de auxiliary holes?

Alvast bedankt, Isabelle
Jan van de Velde
Moderator

Re: Verminderen van spanningsconcentraties bij scharnieren

Opmerking moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Oplosser

De optredende spanningen bij bijvoorbeeld een strip met een bout belast op trek, is inderdaad niet gelijkmatig. De spanningspiek direct naast het gat in de strip kan oplopen tot wel 3 maal de gemiddelde spanning op de strip.
In hoeverre het bijmaken van deze kleine gaten effect heeft kan je zelf ook invoeren in een eindige elementen programma, zoals Diana. Daar kan je de hoofdspanningen laten plotten en kan je visueel de spanningspieken vergelijken van de strip met of zonder de extra gaten.
Isabelle2905

Bedankt voor de reactie! Nog een vraagje; is dit ook mogelijk in het programma MarcMentat en zo ja, wat moet er dan ingevoerd worden? Alvast bedankt
Oplosser

Ik ken het programma niet, maar heb op internet gekeken. Het lijkt me wel dat je dat daar ook de hoofdspanningen kan berekenen en plotten. Het vergt wel de nodige (invoer-) kennis en ervaring. Lees: de waarde van de uitkomst wordt bepaald door de waarde van de controle.
Maar er een paar keer mee oefenen (niet voor een echte toepassing in het veld) kan natuurlijk geen kwaad.

Hoe je het precies in moet voeren is per programma anders. Ik zou beginnen met iets simpels waar je alles van weet en dan langzaam wat uitgebreidere dingen gaan proberen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”