Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Miamoto
Artikelen: 0

Waarom voel je lucht niet op je drukken in het dagelijks leven?

Luchtdruk bestaat omdat lucht onder invloed staat van de zwaartekracht van de aarde en daarom gewicht heeft. Luchtdruk werkt in alle richtingen.

Waarom voel ik dan geen luchtdruk?
physicalattraction
Moderator

Re: Waarom voel je lucht niet op je drukken in het dagelijks leven?

Omdat dezelfde druk heerst aan je binnenkant als aan je buitenkant. De nettokracht op bijvoorbeeld je huid is dan ook 0.
Miamoto

physicalattraction schreef: Omdat dezelfde druk heerst aan je binnenkant als aan je buitenkant. De nettokracht op bijvoorbeeld je huid is dan ook 0.
Waarom is luchtdruk dan hoger onder een caisson? Waarom heb je mensen die doodgaan aan caissonziekte?
EvilBro

Omdat dezelfde druk heerst aan je binnenkant als aan je buitenkant.
Ik vraag me twee dingen af: 1. Is dit zo? 2. Is dit de reden dat je het niet voelt?

Waarom vraag ik me (1) af? Als ik een gat in mezelf maak dan stroomt er meestal wat uit. Dit gebeurt zelfs als het gat aan de bovenkant zit. Dit doet vermoeden dat de druk binnen mijn lichaam groter is dan de druk buiten mijn lichaam. Druk lijkt mij immers de aandrijvende kracht.
Waarom vraag ik me (2) af? Als ik mij beweeg van een warme naar een iets koudere kamer dan voel ik een temperatuurverschil. Na een tijdje ben ik hier echter aan gewend. Ik verwacht dat ditzelfde ook geldt voor luchtdruk. Als ik van vacuum naar 1 bar zou gaan dan verwacht ik dat ik daar iets van merk, maar dat ik er daarna aan gewend ben (of als ik duik naar 10 meter diepte; Dat ik dan eerst merk dat er meer druk op mij zit, maar later niet meer).
physicalattraction
Moderator

Het zou kunnen dat de druk net iets hoger is dan 1 bar in je lichaam, daar heb ik geen getallen van. Maar dat het heel veel hoger is, lijkt me sterk. Ik heb nog nooit iets uit een lichaam zien spuiten behalve bloed, en dat wordt actief rondgepompt en is dus sowieso op een hogere druk.
ArcherBarry
Moderator

Caisson ziekte wordt veroorzaakt doordat je lichaam langzaam aan meer druk wordt bloed gesteld. Bij die hogere druk lost er meer stikstof op in je bloed. Dusver geen probleem.

Het probleem komt wanneer je dan te snel in een lagere druk kom dat de opgeloste stikstof in je organen uit oplossing gaat en gasbellen gaat vormen, zogenaamde luchtembolie. Zodra die stikstof gasbellen in je hersenen zitten, dan heb je een heel groot probleem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtembolie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Bladerunner

"Waarom voel ik dan geen luchtdruk?"

Nou dat 'voel' je vaker dan je denkt alleen is het zo alledaags dat je er niet meer op let.

Nooit last gehad van je oren als de trein snel door een tunnel rijdt? Of dat inademen tegen een krachtige wind in lastig wordt? (Dat veroorzaakt namelijk een onderdruk en omdat dit ook in je longen ontstaat bij inademen is er geen stroming) Zolang de luchtdruk min of meer gelijk is aan de inwendige (lucht)druk in je lichaam heb je nergens 'last van'. Maar niets voelen betekend slechts dat er weinig verschil is in de luchtdruk ter plekke.
Het drukverschil merk je overigens alleen goed in die delen van het lichaam (longen,trommelvliezen) die direct in contact staan met de buitenlucht. Bloeddruk b.v. staat volledig los van de effecten van luchtdruk. En waar duikers last van hebben is eigenlijk niet meer de luchtdruk maar de waterdruk.

Zodra er dus een plotseling verschil ontstaat voel je dat. En in de meeste gevallen ervaar je dat als het waait, want wind zijn slechts hele snelle plaatselijke druk verschillen.
Maar ook hele kleine verschillen in de luchtdruk merk je, alleen let je er niet echt op. Als er ergens een raam openstaat zeg je "het tocht". Maar wat je feitelijk voelt zijn hele kleine luchtdruk verschillen en daar reageren o.a. de hele kleine haartjes op van je huid zodat dit een sensatie geeft zoals kippenvel. Zelfs je eigen beweging binnenshuis kan dit veroorzaken op je blote huid omdat je beweging ook voor plaatselijke microscopisch kleine drukverschillen zorgt.
Miamoto

Dankjewel allemaal voor jullie  informatieve  antwoorden
Benm

physicalattraction schreef: Het zou kunnen dat de druk net iets hoger is dan 1 bar in je lichaam, daar heb ik geen getallen van. Maar dat het heel veel hoger is, lijkt me sterk. Ik heb nog nooit iets uit een lichaam zien spuiten behalve bloed, en dat wordt actief rondgepompt en is dus sowieso op een hogere druk.

Dat is in de orde van 0.1 tot 0.2 atm overdruk, in slagaderen, genoeg om het bloed eruit te doen spuiten bij een verwonding, maar slechts een fractie van blootstelling aan een vacuum of 10 meter diepte. 

Bij vliegen en zeker duiken onstaan grotere drukverschillen en die voel je wel als druk op trommelvliezen en dergelijke, soms met de noodzaak dit drukverschil te klaren om behoorlijk pijnlijke situaties te voorkomen.
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”