Hoi Ik heb een vraagje over de pas ontdekte komeet C/2017 U1 Panstarrs
Volgens de berichtenbevond U1 zich op 9 sep het dichts bij de Zon (37.6 miljoen km) en op 14 okt het dichts bij de Aarde (24 miljoen km)
Ik heb van deze data simulatie gemaakt. Hierbij kwam ik uit op een snelheid voor de komeet bij de Zon van 86.5km/s en 35 dagen later bij de Aarde van 43.2 km/s
Ik vermoed (correct me if I'm wrong) dat wanneer een komeet langzamer gaat dan de relatieve ontsnappingssnelheid, dat deze altijd aan de Zon gebonden zal zijn. De ontsnappingssnelheid van de Zon is respectievelijk 84,1km/s (dichtste nadering Zon) en 42,3km/s (dichtste nadering Aarde). Aangezien de relatieve ontsnappingssnelheid minder is dan de snelheid van U1 volgt hij een hyperbolische baan
Vraag 1: Kan ik stellen dat, wanneer de snelheid van een komeet hoger is dan de plaatselijke ontsnappingssnelheid (en de komeet recht van de Zon weg vliegt), dat hij altijd aan de Zon zal ontsnappen? En dat hij in het andere geval altijd een ellips volgt?
Vraag 2: Er wordt in het bericht gesproken van een snelheid van U1 van 26km/s - "This object entered the solar system". Maar die snelheid bereikt hij pas op 393 miljoen kilometer afstand van de Zon. Is dat soms een speciale afstand om een of andere reden? Of is dat misschien de snelheid waarmee hij langs de Aarde scheerde? Dat lijkt me namelijk waarschijnlijker...
Bovendien wordt die 26km/s eenvoudig geextrapoleert naar 10 miljoen jaar en 8.2e15 kilometer - dat mag dus niet!