robj
Artikelen: 0

Waarom 2x per maand springtij en niet 1x

Op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Springtij staat dat springtij circa 1x per 14 dagen plaatsvindt, namelijk als zon, maan en aarde op één lijn liggen. Echter mijn gevoel zegt, dat als de zon en maan aan dezelfde zijde van de aarde liggen (zon - maan - aarde, dus nieuwe maan) de gravitatiekrachten op de aarde van zon en maan elkaar versterken, terwijl deze elkaar juist (gedeeltelijk) tegenwerken als de aarde zich tussen zon en maan bevindt (zon - aarde - maan, dus volle maan). Met andere woorden: ik zou alleen bij nieuwe maan springtij verwachten.
Wat is de fout in mijn redenering?
PS: Springtij en volle/nieuwe maan vallen door andere invloeden in werkelijkheid mogelijk niet exact samen, maar dat laat ik - met permissie - buiten beschouwing.

Elektrochemici doen het vol spanning
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Waarom 2x per maand springtij en niet 1x

Ook als de Aarde tussen de Zon en de Maan in staat is er springtij, en dat werkt vanuit twee kanten:

De Maan trekt harder aan het water aan haar zijde en minder hard aan het water aan de tegenovergestelde zijde van de Aarde.
Hetzelfde gaat op voor de Zon. Als we even aannemen dat de Zon en Maan even zwaar zijn en even veraf staan, dan heb je een volledig symmetrisch model. Ook in dit geval ontstaan er twee getijdenbulten, een aan de Maan- en een aan de Zonzijde. Hier een modelletje (zon en maan even zwaar en even dichtbij):

Image1
Image1 484 keer bekeken

De bulten (blauw) zijn het hoogst tussen de lijn Zon-Maan, daar is de totale gravitatie het laagst, c.q. heft de gravitatie van Zon en Maan die van de Aarde het meest op. En 90 graden verderop (boven, onder) heft de gravitatie van de Zon die van de Maan zo goed als op, daar is de gravitatie van de Aarde het minst tegengewerkt, is die op zijn hoogst en staat het water dus het laagst (rood).

Terug naar “Klassieke mechanica”