Waarom is de lichtsnelheid constant?
Ik bedoel met lichsnelheid de maximum snelheid waarmee informatie zich kan verplaatsen.
Waarom is de lichtsnelheid constant?
Net zoals de algemene relativiteits theorie antwoord geeft op de vraag waarom massa's elkaar aantrekken
Dat is niet de reden waarom licht met een constante snelheid zou rijzen.Ik dacht dat het kwam omdat massa/energie de ruimte doet krommen. En dat de kromming van de ruimte er voor zorgt dat massa's elkaar aantrekken.
licht gaat niet minder snel door glas, alleen de groepssnelheid van licht is lager in glas, maar fotonen bewegen altijd met c.Antoon schreef:
Verder gaat licht door glas minder snel dan door lucht.
Het is zo dat het in de zelfdestof (of een vacuum) altijd met de zelfdesnelheid gaat, ongeacht je eigensnelheid dat is het speciale, maar daarvoor zou je zoals eerder gezegt de minicursus moeten lezen
Ik reageerde op de post van Elmo.Dat is niet de reden waarom licht met een constante snelheid zou rijzen.
Omdat fotonen geen massa hebben kunnen ze alleen maar met de "lichtsnelheid" (de maximum snelheid waarmee informatie overgebracht kan worden) reizen,en die is constant.Antoon schreef:Verder gaat licht door glas minder snel dan door lucht.
Het is zo dat het in de zelfde stof (of een vacuum) altijd met de zelfde snelheid gaat, ongeacht je eigensnelheid dat is het speciale.
Ik snap wel dat het gewoon een sometje is wat toevallig met de realiteit overeenkomt.peterdevis schreef:Wat Elmo bedoelt met dat de ART niet verklaard waarom massa's elkaar aantrekken is het volgend:
De ART is een wiskundig model van de werkelijkheid waardoor men kan uitrekenen hoe massa's naar elkaar toe bewegen.
Diezelfde wiskunde kan je ook gebruiken om makkelijk te reken met gebogen oppervlakten.
Deze twee zaken hoeven echter geen verband met elkaar te houden.
Men gebruikt de analogie van de gekromde oppervlakte wel om de ART aanschouwelijk voor te stellen.
Waarom echter deze wiskunde de zwaartekracht beschrijft is een zinloze vraag. De natuur is zoals hij is.
Dat bedoel ik ook.Antoon schreef:Hoezo is de ruimte krom?
Ben je in de war met kromming van ruimte-tijd ?
Nee, het blijkt uit experimenten dat een beschrijving van zwaartekracht, als zijnde de kromming van ruimte-tijd, bijzonder aardig uitpakt. Ikzelf zie dat niet echt als " de ruimte-tijd is ook daadwerkelijk krom". Ik zie het als een wiskundig model.Juur schreef:Ik snap wel dat het gewoon een sommetje is wat toevallig met de realiteit overeenkomt.peterdevis schreef:Wat Elmo bedoelt met dat de ART niet verklaard waarom massa's elkaar aantrekken is het volgend:
De ART is een wiskundig model van de werkelijkheid waardoor men kan uitrekenen hoe massa's naar elkaar toe bewegen.
Diezelfde wiskunde kan je ook gebruiken om makkelijk te reken met gebogen oppervlakten.
Deze twee zaken hoeven echter geen verband met elkaar te houden.
Men gebruikt de analogie van de gekromde oppervlakte wel om de ART aanschouwelijk voor te stellen.
Waarom echter deze wiskunde de zwaartekracht beschrijft is een zinloze vraag. De natuur is zoals hij is.
Maar het is toch experimenteel bewezen dat de ruimte krom is?