Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Farman
Artikelen: 0

Water naar stoom

Ik zou graag weten welke druk ik kan verwachten, wanneer ik een volledig gesloten volume  300ml verwarm.
het volume bevat 50ml water en 250ml lucht, bij 1bar, begintemperatuur 20°C eind temperatuur 200°C?

hoe kan ik zo iets berekenen? met bovenstaande gegevens,  Vul eventueel aan waar ik gegevens/aanames ontbreek.

In stoom tabel vind ik 15.5 bar bij 200°C, betekend dit dat er een stady state is en de druk niet verder zal toenemen?

Pinokkio
Pluimdrager

Re: Water naar stoom

Het betekent dat bij 200 oC de partieeldruk van de waterdamp 15,55 bar zal zijn.

De totale druk in het vat is die partieeldruk van de waterdamp plus de partieeldruk van de lucht.
jadatis

En de partiele druk van de lucht in het vat wordt ook hoger door de temp- stijging van 20 gr naar 200 gr . Zit nu op mobiel te tijpen . Maar zal op computer mijn spreadsheet voor autobanden gebruiken . Kom ik dus nog op terug.

Om het compleet te maken, zou de gemeten druk bij 20 gr bestaan uit drge lucht en de partiele druk van water wat hetzelfde uitzet als ieder gas van 20 naar 200 gr c. Dan een verrekening toepassen . Of eerst uitrekenen wat de part-druk is van de droge lucht bij 20 gr c en uitrekenen voor 200 gr, en daar die 15,5 bar van het water gedeelte bij optellen.

Ik ga er vanuit dat de luchtvochtigheid in het vat altijd 100 % is dus bij 200 gr Pp water 15.5 bar.
Benm

De lucht zet natuurlijk ook wel uit door deze opwarming, zou er geen water in het systeem zitten dan was de toename het verschil in absolute temperatuur vemenigvuldigd met de begindruk, iets als 473/293e. Als je het zo doorrekent kom je op een extra druk door de lucht in de orde van 1 bar - niet bepaald veel vegeleken met de 15 van de stoom, maar toch wel ietsje meer. 

Dit is echter wel puur naar model van de ideale gaswet, en of niet die nog volledig op gaat bij dergelijke drukken valt te bezien. 

Ik weet niet wat je hiermee wilt, maar als je bijvoorbeeld een vat wilt ontwerpen waarin je dit experiment veilig kunt doen neem je het best flink wat marge, bijvoorbeeld iets dat zeker 25 bar aan kan. Misschien kom je uit in de orde van 17 of iets in die buurt, better safe than sorry ;)
Victory through technology
jadatis

De 15,5 bar partiële watergasdruk dien je terug te rekenen naar nul graden celcius, en dan kan je bepalen hoeveel mol water er dan in het gasgedeelte zit.
Grof berekent ongeveer 1/10e mol dus 1,8 gr water , wat dan niet meer in het watergedeelte zit, dus bij 20 gr C nog maar pakweg 48 ml water ipv 50 ml. dit water zet ook een beetje uit , dus zeg ongeveer dat bij 200 graden er 49 ml vloeistof in het vat zit en dus 251 ml  gasvolume.
Hierdoor daalt de druk van het droge luchtgedeelte een beetje , maar de Pp water in het gas gedeelte blijft 15,5 bar.

Is de 1 bar begindruk absolute druk of overdruk?

Kortom het wordt al aardig ingewikkelt , maar niet onmogelijk om het te berekenen.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat de gevolgen zijn van niet ideale gassen op de drukverandering.
Wat  maakt een gas niet ideaal.?

Terug naar “Natuurkunde”