coopmansanton
Artikelen: 0

Experiment met traagheidsmoment, ice skater's delight

Hallo, 

Ik moet voor mijn profielwerkstuk experimenten doen met traagheidsmoment, ik heb een idee voor een experiment, screenshot zit bijgesloten. Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik de staaf staal, of een ander materiaal, moet laten draaien met, bij voorkeur, zo min mogelijk wrijving.

Voor mijn experiment moet ik dus het ice skater's delight nabootsen, oftewel het pirouette effect. Daarvoor moet ik ook gewichtjes vanaf het uiteinde dichter naar het middelpunt van de draaibeweging brengen, dus is het van belang dat het draaipunt een beetje stevig is.

Mijn opties zelf bedachte opties zijn:
ophangen aan 2 touwtjes
op een gelagerd draaipunt zetten

Ik kwam op internet veel experimenten tegen op een bureaustoel waar iemand op zit met gewichten in zijn handen, maar zo'n stoel lijkt mij vrij veel weerstand geven en dan krijg je niet echt significante meetwaardes. Dus ik wij mijn experiment graag willen uitvoeren met voorwerpen.

Heeft iemand ervaring met dit experiment? En hoe zou ik mijn staaf het beste kunnen laten ronddraaien? 

Alvast bedankt,
Anton Coopmans

PS. Op de bijgevoegde afbeelding zitten 2 schuine lijntjes, dat is wat ik bedoelde met ophangen aan 2 touwtjes 
Schermafbeelding 2017-10-12 om 14
Schermafbeelding 2017-10-12 om 14 611 keer bekeken
kwasie

Re: Experiment met traagheidsmoment, ice skater's delight

Wellicht is er in een nabijgelegen speeltuin een draaitoestel aanwezig.
https://www.veiligheid.nl/allesoverspelen/eisen-speeltoestellen/draaitoestel
Dit scheelt je een hoop knutselwerk.

Als je dan een massa met twee touwtjes van verschillende lengte aan de centrale as verbind.
Dan hoef je er alleen tijdens het experiment de kortste los te laten schieten. (massa van binnen naar buiten, rotatiesnelheid neemt af.)
coopmansanton

ah dank, ik heb inmiddels een oplossing gevonden om de staaf rond te laten draaien, ik heb een oud fiets pedaal zonder ver in de lagers die redelijk wrijvingsloos draait, ik maak op de pedaal de ronde staaf van 60cmx1cm vast.

dank voor de tip met de touwtjes!!!
coopmansanton

Goedenavond,

ik heb mijn proef inmiddels gedaan en ik stuit op een raar iets in mijn uitwerkingen.
Ik heb een proef gedaan waarbij er 2 gewichtjes aan beide kanten van de staaf zitten en door middel van middelpunt zoekende kracht en 2 elastiekjes naar de buitenkant gehaald kunnen worden. Het verplaatsen van de gewichtjes gebeurt al draaiend. 
Volgens de wet van behoud van impuls moet het impulsmoment gelijk blijven, bij mij zit er een verschil in, het licht wel bij elkaar in de buurt. Het impulsmoment van de gewichtjes dichtbij de as is ong. 0,070 en van de situatie met de gewichtjes verder weg is het ong. 0,066. 
Kan ik hiermee zeggen dat de wet van behoud van impuls bewezen is? Bijgevoegd ziet een screenshot van de excel sheet.

mvg.
Anton Coopmans
Michel Uphoff
Moderator

Je bent de bijlage vergeten.
coopmansanton

Michel Uphoff schreef: Je bent de bijlage vergeten.
sorry maar het maakt niet meer uit, ik had een foutje in het meten van een van de stralen gemaakt en nu kom ik op een 2 waardes uit die zeer dicht bij elkaar liggen. Dank voor het snelle reageren!!!

Terug naar “Klassieke mechanica”