johnny212 schreef:
Overigens is de keerzijde van de lange levensduur het feit dat we nu een extra set (winter) banden nodig hebben. De banden van 20-30 jaar geleden waren veel meer wat de allseason banden nu zijn. Maar dat is een andere discussie.
Is het daadwerkelijk zo dat banden van 30 jaar geleden in de winter beter presteerden?
Ergens vraag ik me af of die winterbanden in nederland zoveel zin hebben. Er zijn landen waar ze verplicht zijn, maar nederland is behoorlijk vlak en bovendien wordt er hier vrijwel overal gestrooid zodat je zelden over een bevroren of besneeuwde weg hoef te rijden, afgezien van binnen de wijk oid waar het allemaal heel langzaam kan.
Er wordt wel veel gewisseld met banden, maar vooral bij leaseauto's. Op zich is dat niet zo vreemd, want de zomerbanden slijten natuurlijk ook niet in de winter dus komt het netto ongeveer gelijk uit, afgezien van de moeite van het wisselen, maar dat kan gelijk met onderhoud- en inspectie-intervallen. Enige nadeel voor leasers is dat ze die banden ergens moeten opslaan.