Benm schreef:
Is het daadwerkelijk zo dat banden van 30 jaar geleden in de winter beter presteerden?
Ergens vraag ik me af of die winterbanden in nederland zoveel zin hebben. Er zijn landen waar ze verplicht zijn, maar nederland is behoorlijk vlak en bovendien wordt er hier vrijwel overal gestrooid zodat je zelden over een bevroren of besneeuwde weg hoef te rijden, afgezien van binnen de wijk oid waar het allemaal heel langzaam kan.
Er wordt wel veel gewisseld met banden, maar vooral bij leaseauto's. Op zich is dat niet zo vreemd, want de zomerbanden slijten natuurlijk ook niet in de winter dus komt het netto ongeveer gelijk uit, afgezien van de moeite van het wisselen, maar dat kan gelijk met onderhoud- en inspectie-intervallen. Enige nadeel voor leasers is dat ze die banden ergens moeten opslaan.
Ik ben ervan overtuigd. 42 jaar ervaring 1 of 2x per winter naar Oostenrijk. De eerste 30 jaar gewoon op zomerbanden. Maar dat ging echt niet meer.....
In Nederland niet echt zinvol, vooral hier in de kustregio niet. Die 1 of 2 dagen dat er sneeuw op de wegen ligt kan je thuis blijven of met OV gaan. Wellicht is dat in Zuid Limburg of in Twente anders...
Maar als ze er toch om moeten voor de wintersport, dan rij ik net zo lief in Nederland op de winterbanden van nov tot maart.
Je wilt niet weten hoeveel ruimte een stapel van 4 wielen + banden inneemt........