Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Oxymortix
Artikelen: 0

Re: Koeltoren berekenen.

Ik heb het over proceswater van koeltorens, deze draaien op het hoogste debiet van 1050m3/h.
En heb ik een probleem met koeling tussen de 2 en 9 graden nattebol.

Het proces water dat wij gebruiken is onthard water en word daarna gefilterd door de ozon installatie met bovengenoemde waarden.

Kan het zo zijn dat het koelwater nu met condities richting de 0 graden slechter presteerd door toepassing van een ozon installatie, dat is waar ik naar opzoek ben.
*Bellum est sua vitia nosse*
Pinokkio
Pluimdrager

Aha, dus dit gaat weer over die koeltorens.

Gelieve niet meerdere topics te openen over in feite hetzelfde onderwerp. Dat leidt tot versnippering van informatie en in het ergste geval tot parallelle discussies.

Die ozon zal er niet voor zorgen dat de warmtecapaciteit van het koelwater merkbaar verandert.
Wel is de warmtecapaciteit van water (en lucht) afhankelijk van de temperatuur maar dat effect is over het temperatuursprofiel van de koeltoren erg klein.
Michel Uphoff
Moderator

Opmerking moderator

Berichten toegevoegd aan zelfde topic
Pinokkio
Pluimdrager

Eerder schreef je in bericht #3 dat het CMDR 210 koeltorens zijn. Volgens de Kelvion websites hebben die een maximale capaciteit van 680 m3/h.
Nu schrijf je in bericht #16 dat de maximale capaciteit 1050 m3/h is.
Hebben we het nog over dezelfde koeltoren(s) ?

Verder kan ik nergens vinden dat Kelvion zou ontwerpen voor een approach van slechts 2 graden, ik zie bij al hun types een ontwerp-approach van 4 graden.

Nergens is te achterhalen wat hun luchtdebiet of L/G ratio is dus eraan rekenen is dan ook niet goed mogelijk. Het wordt dan maar wat aannemen.
Oxymortix

Deze zijn als volgt berekend, wij hebben het hier over dezelfde.

Dit zijn de bestek ontwerpen voor 1 koeltoren,

Water inlet temperature: 38,0 °C
Water outlet temperature: 28,0 °C
Wet bulb temperature: 23,6 °C
Water flow: 347 m3/h   (deze x3 kom je aan het gegeven debiet (in bericht #16)
Evaporation losses: 4,5 m3/h
Required cooling capacity: 4.036 kW
Air velocity: 3,4 m/s
Wet surface: 21m2 (batterij opp.)
Pinokkio schreef: Aha, dus dit gaat weer over die koeltorens.

Gelieve niet meerdere topics te openen over in feite hetzelfde onderwerp. Dat leidt tot versnippering van informatie en in het ergste geval tot parallelle discussies.

Die ozon zal er niet voor zorgen dat de warmtecapaciteit van het koelwater merkbaar verandert.
Wel is de warmtecapaciteit van water (en lucht) afhankelijk van de temperatuur maar dat effect is over het temperatuursprofiel van de koeltoren erg klein.

*Wel is de warmtecapaciteit van water (en lucht) afhankelijk van de temperatuur maar dat effect is over het temperatuursprofiel van de koeltoren erg klein*

Over welke temperaturen moet ik dan nadenken?

*Verder kan ik nergens vinden dat Kelvion zou ontwerpen voor een approach van slechts 2 graden, ik zie bij al hun types een ontwerp-approach van 4 graden.*

Ik kan hier nergens wat over herleiden... alleen debieten en vermogen!
Pinokkio
Pluimdrager

Water outlet temperature: 28,0 °C
Wet bulb temperature: 23,6 °C
Dus dat is een ontwerp-approach van 4,4 graden, niet 2 graden.
Over welke temperaturen moet ik dan nadenken?
Het traject tussen hoogste waterinlaattemperatuur en laagste wateruitlaattemperatuur.

Oxymortix

Heren bedankt voor jullie reactie's!

Maar de hamvraag is, met deze gegevens zeggen jullie dat het niet haalbaar is om een formule samen te stellen om aan de hand van deze gegevens met de buiten condities de uittrede temperatuur te kunnen berekenen?
Pinokkio
Pluimdrager

Dat was niet mogelijk, tot jij een luchtsnelheid van 3,4 m/s noemde.

Bij een lengte van 4980 en breedte 4380 mm van zo'n CMDR 210 betekent dat een luchtdebiet van 74 m3/s. Vraag is nog wel bij welke temperatuur en vochtgehalte dat dan is. Laten we even aannemen dat de gemiddelde luchtdichtheid 1,15 kg/m3 is, dus luchtdebiet is dan ongeveer 85 kg/s vochtige lucht, dus ongeveer 83 kg/s droge lucht.

Maar dat zal waarschijnlijk zijn bij ventilator op maximum toeren. Als door de regeling een deel van je gemeten datasets gelden voor een lager toerental dan moet je daarvoor corrigeren.
Oxymortix

Pinokkio schreef: Dat was niet mogelijk, tot jij een luchtsnelheid van 3,4 m/s noemde.

Bij een lengte van 4980 en breedte 4380 mm van zo'n CMDR 210 betekent dat een luchtdebiet van 74 m3/s. Vraag is nog wel bij welke temperatuur en vochtgehalte dat dan is. Laten we even aannemen dat de gemiddelde luchtdichtheid 1,15 kg/m3 is, dus luchtdebiet is dan ongeveer 85 kg/s vochtige lucht, dus ongeveer 83 kg/s droge lucht.

Maar dat zal waarschijnlijk zijn bij ventilator op maximum toeren. Als door de regeling een deel van je gemeten datasets gelden voor een lager toerental dan moet je daarvoor corrigeren.

Helemaal duidelijk, ik ga er mee aan de slag en hou jullie op de hoogte als ik hem compleet heb, wederom bedankt voor het meedenken en de antwoorden!

Terug naar “Natuurkunde”