johnny212
Artikelen: 0
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 16:29

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Benm schreef:  
Is het daadwerkelijk zo dat banden van 30 jaar geleden in de winter beter presteerden?
 
Ergens vraag ik me af of die winterbanden in nederland zoveel zin hebben. Er zijn landen waar ze verplicht zijn, maar nederland is behoorlijk vlak en bovendien wordt er hier vrijwel overal gestrooid zodat je zelden over een bevroren of besneeuwde weg hoef te rijden, afgezien van binnen de wijk oid waar het allemaal heel langzaam kan. 
 
Er wordt wel veel gewisseld met banden, maar vooral bij leaseauto's. Op zich is dat niet zo vreemd, want de zomerbanden slijten natuurlijk ook niet in de winter dus komt het netto ongeveer gelijk uit, afgezien van de moeite van het wisselen, maar dat kan gelijk met onderhoud- en inspectie-intervallen. Enige nadeel voor leasers is dat ze die banden ergens moeten opslaan. 
 
Ik ben ervan overtuigd. 42 jaar ervaring 1 of 2x per winter naar Oostenrijk. De eerste 30 jaar gewoon op zomerbanden. Maar dat ging echt niet meer.....
 
In Nederland niet echt zinvol, vooral hier in de kustregio niet. Die 1 of 2 dagen dat er sneeuw op de wegen ligt kan je thuis blijven of met OV gaan. Wellicht is dat in Zuid Limburg of in Twente anders...
​Maar als ze er toch om moeten voor de wintersport, dan rij ik net zo lief in Nederland op de winterbanden van nov tot maart.
Je wilt niet weten hoeveel ruimte een stapel van 4 wielen + banden inneemt........
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Als je op wintersport gaat heb je ze sowieso nodig toch? Ik dacht dat ze in bijv duitsland verplicht zijn, maar daar heb je ook wel heel andere wegcondities dan hier. 
Victory through technology
johnny212
Artikelen: 0
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 16:29

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

In Duitslamd zijn de wegen sneller schoongeveegd dan bij ons na een bui.....

Winteruitrusting verplicht bij winterse omstandigheden. Niet alleen banden maar ook bv ruitensproeierantivries etc.
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Het hebben van meer grip is zinvol (1 keer slippen kan voldoende zijn)
Als je vroeg vertrekt is het echt wel meer dan twee keer per jaar glad
en buiten de hoofdwegen wordt niet zo royaal gestrooid
 
ik denk dat het ook komt door de gewijzigde verhouding tussen gewicht en vermogen van de auto de afgelopen jaren
het is ongelofelijk wat ze nu uit die aandrijving persen
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Maar dat is toch iets waar je zelf controle over hebt - als je op een laag sneeuw probeert weg te rijden zoals je dat normaal op de droog wegdek doet blijf je vast stilstaan met spinnende banden (of vlieg je random een kant uit omdat 1 wiel wel grip heeft...). Bovendien zijn winterbanden natuurlijk ook een magie, als er ijzel op de weg ligt je kun je niet verwachten dat je net zo hard remt als zomers. 
 
Ik heb 1 keer schade gereden door winters weer: voorwiel vol op een stoeprand, die ik niet kon zien liggen gezien er net een pak verse sneeuw was gevallen en er geen spoor van een 'voorganger' te volgen was - **** happens, maar winterbanden hadden er niets aan geholpen, geen enorme schade en zeker geen gewonden. 
Victory through technology
johnny212
Artikelen: 0
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 16:29

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Je moet inderdaad niet alle pk's op je wielen persen als het glad is.

In de vroege uurtjes en op sec wegen.

Ik ben niet zo'n vroege vogel en zit binnen 1 km op de A9
Gebruikersavatar
shimmy
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 17:16

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Toch ben ik het wel met boertje eens. Je rijdt in Nederland niet 5 maanden per jaar op winterbanden om die hele 5 maanden veiliger op de weg te zijn, je doet het voor dat handje vol dagen waarop ze echt het verschil maken. Dat zijn die enkele dagen per jaar dat er opeens binnen 1 gemeente tientallen ongelukken in een uur gebeuren. Volgens mij staat het niet ter discusie dat bij 0 graden en een laagje sneeuw de remweg en wegligging enorm verbeterd met winterbanden.

Hoewel de investering niet hoog hoeft te zijn als je arbeid en opslag zelf kunt regelen denk ik dat de wielen zich voor een groot deel van de gebruikers niet terug zullen verdienen, voor een kleiner deel zullen ze dat enorm wel doen.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Statistisch gezien zal het wel nut hebben, en voor leasebedrijven met duizenden auto's vertaalt dat zich ook wel in een gemiddeld voordeel. 
 
Qua schade is natuurlijk wel uit te rekenen hoeveel kleiner de kans is met winterbanden, al is dat ook wel weer complex gezien schade vaak via de verzekering gaat en je vervolgens een hogere premie moet betalen gedurende een aantal jaar. 
 
Bij doden en gewonden is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik vermoed ergens dat winterbanden zelden het leven van de bestuurder zullen redden, maar vaker van een voetganger of fietser. 
Victory through technology
johnny212
Artikelen: 0
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 16:29

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Leaserijders rijden ook veel km's en ook in de vroege uren. Dus daar zal het verschil groot zijn
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Ik weet niet of dat verschil zo groot is - er zijn natuurlijk genoeg mensen die een prive-auto gebruiken voor woon-werkverkeer. Maar het verschilt natuurlijk ook nogal waar je precies rijdt. Snelwegen in de randstad worden beter gestrooid dan provinciale weggetjes, en daar wil het nog wel eens fors mis gaan. 
 
In woonwijken valt het nog wel mee door de lage snelheden - dat levert hoogstens wat blikschade op, maar op provinciale wegen met snelheden van 80 km/h zit er een fors hoger risico in: het soort wegen met bochten erin en dikke bomen ipv geleiderails erlangs. Als je er daar af gaat door een slipper is de kans op letsel behoorlijk. 
 
Zelf woon in gelukkig vrij dicht op de A12, en die strooien ze wel grondig en er is genoeg verkeer om dat zout ook een beetje in de wrijven voor er serieus veel verkeer op de weg is. Anderzijds zijn de laatste paar honderd meter een min of meer doodlopende straat waar niet gestrooid wordt en je bij een laag sneeuw gewoon even supervoorzichtig moet zijn. 
 
Wat misschien wel meer uitmaakt dan winterbanden: voorruitverwarming. Geen gelazer meer met slecht zicht en ruiten krabben, gewoon op de-icen zetten en 5 minuten later heb je prima zicht :)
Victory through technology
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Er komt hier in de polder bijna elk jaar wel iemand om het leven doordat ze rechtop in de sloot staan geslibd of rechtdoor gegleden bij de bocht.
en zoals simmy al aangeeft dat is meestal als het net wel of niet vriest en er slecht plaatselijk een stukje glad is.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Maar in dat soort gevallen is de vraag of winterbanden zo'n enorm verschil maken. 
 
Je hebt duidelijk aantoonbare voordelen als een kortere remweg op koud asfalt. Dat kun je simpel testen en de resultaten zijn evident. 
 
Maar hoe het zit als er daadwerkelijk een laag -ijs- op de weg ligt is een heel andere situatie: stel dat het door ijzel of opvriezing oid echt spekglad (in de zin dat je erop kunt schaatsen) is, dan zijn winterbanden geen magische machines die zorgen dat je alsnog grip kunt houden op een dergelijk oppervlak. En je zult net zien dat zo spekglad stukje precies in een bocht zit waardoor iemand rechtdoor gaat en daardoor tegen een boom of in de plomp terecht komt. Zolang je rechtdoor gaat kun je best vaart maken op een gladde weg, maar de ellende komt als je niet anticipeert op bochten etc. 
 
Voor dat soort gevallen heb je eerder sneeuwkettingen of spikes nodig, maar het is verboden daarmee in nederland op de openbare weg te rijden (gezien de schade die ze aan het wegdek doen ook wel logisch). 
Victory through technology
johnny212
Artikelen: 0
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 16:29

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Het begon eigenlijk over de bandenSPANNING.Nu gaat het alleen nog over hoe groot de voordelen van winterbanden al of niet zijn.

Nederland is voor zover ik weet het enige land in Europa waar sneeuwkettingen verboden zijn. Ze zijn m.i. alleen zinvol op hellingen. Als er ijs op de wegen ligt, moet je denk ik helemaal niet gaan rijden, ook niet met kettingen.

In Finland heb ik eens met spikes gereden op ijs. De grip die dat geeft is onvoorstelbaar.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: bandenspanning bij lage temperaturen

Topics dwalen wel vaker af, maar dat komt ook omdat het allemaal met elkaar te maken heeft. 
 
Bandenspanning verlagen voor meer grip gebeurd ook wel eens, maar niet zozeer in de winter. Wel als je bijvoorbeeld offroad gaat rijden in de woestijn, dan is het niet raar om  wat lucht uit de banden te laten als je het asfalt verlaat voor de zandvlaktes. Het is een balans tussen comfort, grip, slijtage en brandstofverbruik, en in die situatie wil je vooral grip hebben ongeacht de rest. 
Victory through technology

Terug naar “Klassieke mechanica”