Ik denk dat Einstein beschikte over een heel goed ontwikkeld visueel voorstellingsvermogen en in zijn hoofd gewoon zag wat er gebeurde. En pas daarna kwam de wiskundige onderbouwing.DParlevliet schreef: Inderdaad, dat is een meer principiële verklaring.
De principiële verklaring is weer net iets te abstract, maar ook wel mooier natuurlijk. Het klopt beter bij het verhaal dat Einstein opeens inzag dat een dubbele buiging nodig was, en niet na veel gereken (als dat verhaal klopt).
Ik kwam op bovenstaand idee door me voor ter stellen wat ik zou zien als ik met een lichtstraal mee zou reizen (in vrije val dus met hoge snelheid) Daarbij merk je niet de aanwezigheid van een zwaartekrachtsveld vanwege je vrije val. Stel je dan eens voor dat je je in een stuk ruimte bevind ver van alle massa vandaan en dat daar een hele rits liftcabines naast elkaar stil hangen over bv 1 miljoen km precies zo dat de lichtstraal er recht doorheen gaat. wat je dan ziet is een soort tunnel waar je heel snel doorheen flitst gewoon rechtdoorgaand.
Doe nu hetzelfde maar plaats er ineens een hele zware massa bij en plaats elke lift precies voor de lichtstraal en laat hem dan los op het moment dat de lichtstraal de betreffende lift raakt. De aanname is dat je geen onderscheid kunt maken tussen beide situaties met en zonder massa zolang je in vrije val bent. Dus zie je nog steeds en soort tunnel waar je heel snel doorheen flitst gewoon rechtdoorgaand. maar de liften liggen van veraf gezien nu in een kromme baan omdat elke lift tussen het moment dat de lichtstraal de lift raakt en weer verlaat een beetje naar de massa toevalt. Maar omdat de lift alleen maar valt roteert hij niet. Maar de lichtstraal zelf roteert wel en omdat vanuit de lichtstraal het pad nog steeds recht lijkt moet elke lift wel een beetje roteren, maar omdat de lift niet echt roteert moet het wel de ruimte zelf zijn die roteert.