emilelievens
Artikelen: 0

Enkelvoudige Harmonische Oscillator

Hallo ik zit met een vraagje waar ik niet helemaal zeker het antwoord van ken.
Ik denk dat het antwoord A is maar ben niet zeker. Kan er mij hier iemand bij helpen?

Bijlagen
Knipsel
Knipsel 591 keer bekeken
flappelap

Re: Enkelvoudige Harmonische Oscillator

Hoi,

dat klopt. Een enkelvoudige harmonische oscillator voldoet volgens Newtons 2e wet aan de differentiaalvergelijking
\( \ddot{x}+\omega^2 x = 0 \)
waarbij x=x(t) de uitwijking is en \(\ddot{x}\) de tweede afgeleide naar de tijd is, oftewel de versnelling a. In jouw notatie krijgen we dus
\( a = -\omega^2 x \)
en kun je dus de hoekfrequentie \(\omega\) afleiden. Merk op dat het min-teken erg belangrijk is; zonder dat min-teken krijg je een exponentiële oplossing voor x(t) in plaats van een periodieke oplossing.
Oplosser

Goedenavond,

Probeer oplossing 1:

a(t)​ = -e * x / 4 => d​2x / dt​2​ + e / 4 * x = 0 => d​2x / dt​2​ + w​2 * x  = 0  (met w​2 = e / 4) => algemene oplossing: x(t) = A sin(w * t) ​+ B * cos(w * t)

x(t) = A sin(w * t)​ + B * cos(w * t)

dx / dt​ = v(t) = A * w * cos(w * t) - B * w * sin(w * t)

d​2x / dt ​2= a(t)​ = - A * w2​ * sin(w * t) - B * w2​ * cos(w * t) = -w​2​ * (A * sin(w * t) ​+ B * cos(w * t))

​a(t) / x(t) = - w2​ = - e / 4 => klopt. Verder geldt per definitie eigenhoeksnelheid w = (e / 4)​0.5

​Oplossing 2:

a(t)​ = 4 / e => d​2x / dt​2​ - 4 / e * x = 0, de waarde - 4 / e moet positief zijn omdat de eigenhoeksnelheid positief moet zijn. Dus deze oplossing is fysisch niet mogelijk.

​Oplossing 3:

Een enkelvoudige harmonische oscillator heeft de vorm van oplossing 1 (een lineaire differentiaal vergelijking, dus deze oplossing vervalt ook)

Met vriendelijke groeten.
emilelievens

Dank u wel voor de uitleg, ik begrijp het nu helemaal.

Groeten.

Terug naar “Klassieke mechanica”