Dolf
Artikelen: 0

ringen voor bouten

Even een vraag waar ik niet uitkom,

Bij plaatsen van bouten met moer, waar moet ik dan een ring plaatsen onder de kop van de bout of bij de moer ik zelf vindt onder de kop.

Er zijn verschillende meningen hierover, er hoeft geen ring geplaatst te worden, of alleen een ring bij de moer.

Wie kan mij hierin duidelijk verschaffen.

Bij voorbaat mijn dank
Rola

Re: ringen voor bouten

Als de gatdiameter ik dacht maximaal 2 mm groter is dan de boutdiameter dan is er uit constructief oogpunt geen sluitring nodig.

Nadeel is wel dat je bij het aandraaien de verf van de constructie draait, dus een ring bij het onderdeel wat aangedraaid wordt, meestal de moer, een ring eronder.
boertje125

hangt van de toepassing af.
Bij hout heeft de ring een constructieve functie en moet aan beide kanten
Dolf

Dank voor de reactie.

Bij bout gaten kleiner als, of net passend kan er kerf werking onder de kop optreden dus breken bout.

Vindt het vreemd dat er geen correspondentie hierover te vinden is.

Gr, Dolf 
king nero

VDI2230 heeft hier een heel hoofdstuk over. Je vindt wel literatuur bij de fabrikanten van bevestigingsmateriaal.

enkele opm: 
- je hebt sluitringen met en zonder afschuining binnenin. Die mét moeten langs de kant van de boutkop gebruikt worden (wegens de afronding tussen de kop en de steel).
- Geharde sluitringen dienen om het contactopp. tussen bout en substraat te vergroten. "Gewone" sluitringen vervormen en hebben geen toegevoegde waarde in dit geval. Uiteraard wel voor hout, maar je geeft de context niet mee.
- Wat Rola zegt: tegen het beschadigen van de oppervlaktebehandeling.

- Wat je zegt over die kerfwerking klopt niet.

In standaard staalconstructies wordt er enkel een sluitring geplaatst onder de kant die ook effectief wordt aangedraaid, dus in de meeste gevallen langs de moer.
Dolf

Dank voor je reactie,

Help me een stuk verder.

Gr,Dolf

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”