Professor Puntje schreef:
Verder verbaas ik mij er steeds weer over waarom men aanneemt dat alleen een beperkt aantal natuurconstanten van ons heelal anders hadden kunnen zijn, maar de natuurwetten zelf waarin die constanten figureren kennelijk als onmiddellijk gegeven worden aangenomen. Volgens mij mag je zo niet redeneren: er hadden immers ook heel andere natuurwetten kunnen gelden waarin onze huidige natuurconstanten geen enkele betekenis hebben.
De reden is omdat het multiversum vanuit de moderne natuurkunde meestal vanuit 2 formalismen wordt gemotiveerd: (1) inflatie en (2) het snaarlandschap van snaartheorie.
Inflatie suggereert zo'n multiversum omdat het erg lastig is om inflatie te stabiliseren, net zoals het heel lastig is om b.v. kernreacties te stabiliseren. Je krijgt zo een soort van enorme verzameling "ruimtetijd-bubbels" die causaal van elkaar zijn afgesneden. Deze verzameling wordt beschreven met dezelfde natuurwetten als die van ons universum.
Het multiversum vanuit snaartheorie wordt gemotiveerd door de afwezigheid van een dynamisch mechanisme dat één vacuüm prefereert boven het andere bij compactificatie. O.a. Bert Schellekens gelooft in dit idee, zie b.v.
https://arxiv.org/abs/0807.3249 .
In beide gevallen wordt het multiversum dus beschreven binnen een bepaalde verzameling natuurwetten. Dit is allemaal nogal speculatief, maar wel beperkter dan het credo "anything goes".
Het multiversum wordt ook wel eens gemotiveerd vanuit Everett's Many Worlds Interpretation van de kwantummechanica, maar daarin is er geen sprake van variërerende natuurconstanten maar slechts een vertakking van 1 universele golffunctie.