Eigenlijk zat ik te mijmeren over de vraag of de versnelling die je ondervindt op x meter van het punt of het middelpunt van de bol van waaruit een golf zich verspreidt nu wel of niet omgekeerd evenredig is met het kwadraat van x. eigenlijk zat ik ook over aardbevingen na te denken, die als ze 2x zo diep zijn maar een kwart van de "energieflux" geven aan een vierkantje recht erboven. en toen bedacht ik dat dan dat idee van die versnelling niet klopte, en toen bedacht ik weer wat anders.
Ik kan misschien op zo'n geel plakbriefje nog wel bewijzen dat de veerkonstante van een plank evenredig is met het quadraat van de dikte van die plank. Intuitief denk ik dat er, bij gelijkblijvende schoenmaat, iets dergelijks aan de hand is met de draagkracht van ijs, maar het lijkt best moeilijk te bewijzen. Er komt zelfs drijfvermogen bij kijken! Toch vermoed ik dat je dan een hele ingewikkelde vergelijking krijgt met allemaal factoren met pi en dat soort dingen die je dan vervolgens tegen elkaar kunt wegstrepen waaruit vervolgens blijkt dat de sterkte evenredig is met het quadraat van de dikte. Een laagje van een centimeter trap je met een kinderlaarsje makkelijk door, een laag van 3 centimeter kun je net op staan, 5 centimeter is prima schaatsen maar golft en kraakt wel, en iets van 10 centimeter is genoeg voor een auto, dus het ziet er dus op het gevoel ook best wel behoorlijk quadratisch uit, maar hoe bewijs je zoiets in een vlak?