MartensJosef
Artikelen: 0

Motorkoppel en vermogen nodig voor een lift(traject)

Een lift heeft een gewicht van 1500kg en een contra gewicht van 1000kg. De inertie van de motor of de radius van het wiel is niet gegeven. De lift versnelt van stilstand met 2m/s² naar een snelheid van 1,4m/s en hijst de lift naar een hoogte van 15m waar het tot stilstand komt. Het toerental van de motor tijdens het hijsen is 30 rotaties per seconde.

a) bereken het mechanisch vermogen nodig om de lift naar 15m te hijsen.
b)  bereken de equivalente massatraagheid aan de as van de motor
c) bereken het piek koppel en vermogen dat de motor moet leveren

In de bijlage is een schets van de situatie en een oplossing van een schijnbaar gelijkaardige oefening.

Hij berekent 2 verschillende koppels ( ik veronderstel): 1 voor de kinetische energie en 1 voor de potentiële energie te overwinnen.
Ik snap niet hoe hij aan het equivalente massatraagheid geraakt.

Iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt.
<script> </script>
Bijlagen
20180125_155901
20180125_155901 1149 keer bekeken
Back2Basics

Re: Motorkoppel en vermogen nodig voor een lift(traject)

In een systeem gaat er geen energie verloren, en er komt ook geen energie bij. Dus de geleverde energie moet gelijk zijn aan de gebruikte energie.
Kun je nu verder?
MartensJosef

Re: Motorkoppel en vermogen nodig voor een lift(traject)

Dus de mechanische energie die de motor moet leveren is dus de toename van het potentiele energie en de kinetische energie om de last van 0 naar 1,4 m/s te versnellen? of wordt de kinetische energie terug opgeheven omdat de last tot stilstand komt?

Moet ik dan uiteindelijk de mechanische energie delen door de tijd dat de motor er over doet om de last te heffen naar 15m om het vermogen te bekomen? 
Dit is dan wel een volledig andere oplossingsmethode dan in men boek staat of mis ik iets?
<script> </script>

Terug naar “Klassieke mechanica”