Hallo allemaal,
Voor een oefening statistiek moet ik de vergelijking: [ (2.97 * sqrt(x)) + 10x - 10 000 = 0" ] oplossen.
Hoe kan ik deze vergelijking oplossen?
Alvast bedankt!
joajoajo schreef:Eigenlijk los je dit dus gewoon op zoals een 2de-graads vergelijking,
waarbij je op het einde de uitkomst nog moet kwadrateren?
Wat je na het kwadrateren en verder oplossen nog wel dient te doen is nagaan of alle oplossingen aan de oorspronkelijke wortelvergelijking voldoen.waarbij je op het einde de uitkomst nog moet kwadrateren
mathfreak schreef: Wat je na het kwadrateren en verder oplossen nog wel dient te doen is nagaan of alle oplossingen aan de oorspronkelijke wortelvergelijking voldoen.
Ja, beschouw bijvoorbeeld de vergelijkingDat kan inderdaad (en is ook verstandig) maar moet het ook? Het lijkt mij voldoende als je enkel de niet-negatieve oplossingen van de kwadratische vergelijking in aanmerking neemt. Zie ik iets over het hoofd?
Ik zeg ook niet dat jouw aanpak tekort schiet. Ik wijs er alleen maar op dat nagaan of alle oplossingen aan de oorspronkelijke wortelvergelijking voldoen de gebruikelijke laatste stap in het oplossen van een wortelvergelijking is. De achterliggende gedachte is dat je van een implicatie uitgaat waarvan de omkering niet geldt. Je gebruikt namelijk de eigenschap dat uit a = b volgt dat a² = b². Omgekeerd geldt echter dat uit a² = b² niet alleen a = b, maar ook de mogelijkheid a = -b volgt.@ mathfreak
Dat bewijst niet dat mijn aanpak tekort schiet. Je laat enkel zien hoe je het zelf zou doen.
En dat is dus een andere dan de gebruikelijke aanpak via de implicatie die ik noemde. Dat is dus de reden waarom je na het kwadrateren en verder oplossen nog moet nagaan of alle oplossingen aan de oorspronkelijke wortelvergelijking voldoen.Mijn aanpak berust op de bi-implicatie.