Dat is niet te vergelijken.
Mijn interferometer is behoorlijk stabiel (althans, voor zo'n zelfgebouwd goedkoop ding).
De golflengte van de groene laser is 532 nm, en ik kan verschillen van pakweg 1/10 fringe zien, oftewel zo'n 25 nm. Mogelijk zou ik dat met nauwkeurige metingen van de helderheid nog op kunnen schroeven naar 10 of 5 nm.
Omdat de Newtonspiegeltjes, als ik ze op ongeveer dezelfde afstand van de 50/50 spiegel zet ongeveer dezelfde afstand houden bij temperatuurwisselingen (de stalen ondergrond rekt/krimpt dan mooi gelijkmatig), is het beeld zeer stabiel. Ook van trillingen heeft het toestel vrijwel geen last, voornamelijk door de stijfheid en massa van de bodemplaat die op rubberen pootjes staat.
Dit geldt voor de opstelling als interferometer op één grondplaat:
- Bench1 943 keer bekeken
Wel zie ik de effecten van 'wind' heel goed. Als ik langs het ding loop dan verplaats ik lucht, die wat temperatuur- en drukverschil en dus een verschil in brekingsindex kent. Dan zie ik in het beeld makkelijk een of twee fringes verplaatsing.
Een heel ander verhaal wordt het als ik het instrument verdeel over beide grondplaten met wat onderlinge afstand. Dan leidt ieder stapje in huis en iedere temperatuurvariatie tot wilde verplaatsingen van de ringen. En als ik het licht verticaal naar een hulpspiegeltje onderdaan een soort meetbalkje stuur, zoals in deze afbeelding, dan is praten al genoeg om de fringes te laten verlopen. Vooral rond de resonantiefrequentie van de kamer (kennelijk zo'n 137 Hz) is een miniem geluidje op meters afstand al heel goed in de fringes te zien.
- verticaal 943 keer bekeken
Maar de 5.10
-9 meter gevoeligheid die ik met dat toestel mogelijk zou kunnen halen is nog ruim 10 magnituden boven wat nodig is om gravitatiegolven te detecteren. Ik houd mij natuurlijk aanbevolen voor de donatie van een paar kekke Fabry-Pérot resonantieholten, ultradiep vacuümkamers, wat state of the art optica en een stabiele laser in plaats van dat el cheapo toestel waar ik het nu mee moet doen. Daar haal ik het ook niet mee, maar gevoeliger wordt het wel
.