Ik ben sinds gister al bezig met deze vergelijking, maar ik kom er niet uit.
Wij hebben een spindellift met een stilstaande spindel. De moer wordt door een elektromotor aangedreven mbv snaren.
Normaal 650 rpm. Wanneer de snaren breken begint de lift te versnellen (de spindel is niet zelfremmend).
De spoed is 12 (per omwenteling zakt de lift 12mm. Trapezium 41*12 dubbele start).
De dynamische wrijvingsweerstand is 0,1. De lift weegt 25000N dus Fw is 2500N
De omtrek van de moer is 119,4 mm
per omwenteling moet er dus 0,1194m*2500N=298J aan arbeid geleverd worden.
De weerstand van de geleiding wordt verwaarloost.
De rem treed in bij 750 rpm. Bij 750 rpm is de remkracht 0 en bij 1150 rpm heeft hij 90Nm aan remkracht
y = ax + b
Torque = T = n * 0,225 - 168,75
de remkracht of remenergie, ik weet niet helemaal wat de juiste benaming is, is;
(Torque * n * 2pi)/60 = J
Dat geeft samen;
(-(n * 0,225 - 168,75)* n *2 * π )/60 = J
De snelheid van de 'vallende' lift is evenredig aan n maal de spoed.
v = n * 12 mm = n * 0.0012m
De 'vallende' lift geeft;
½ * m * v2 = J
½ * m * (n * spoed)2 = J
½ * 2500 kg * (n * 0,0012m/s )2 = J
In alle vergelijkingen blijft 1 onbekende over. Het toerental van de moer; n.
Elift = Erem + Eweerstand moer+ E weerstand geleider
½ * m * (n * spoed)2 = (Øo - Øi) * π * Fw moer * n + {(ax + b) * n * 2 * π } /60 + Fw geleiders
0.5 * 2500 * ((n/60) * 0.0012)2 = 0.039 * π * 2500 * (n/60) + ((n)*0.225-168.75)) * n * 2 * π* 1/60
Hieruit blijkt n = 533 toeren per minuut... Op dat punt grijpt de rem nog niet eens in en gezien de lift niet zelfremmend is kan dat niet kloppen Ergens in de formule staat een fout. n zou namelijk rond de 950 moeten liggen. Bij 950 toeren heeft de rem ongeveer 50 Nm koppel aan weerstand. Ziet iemand misschien waar ik de fout in ga?
Bij voorbaat dank,
Koen.
Ps: ik kreeg het niet voor elkaar om de formules in LaTeX te krijgen. Het eerder geopende topic mag verwijderd worden.