Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MrMuscle
Artikelen: 0

Invloed van temperatuur op de sterkte van een magnetisch veld

Hallo mensen!

Voor natuurkunde moet ik een practicum opstellen waarin ik onderzoek wat de invloed van temperatuur is op de sterkte van een magnetisch veld op een magneet. Ik ben er al achter gekomen dat een lage temperatuur de sterkte van het veld vergroot.

Echter kan ik nergens op internet vinden waarom dit zo is...  :?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?

Groet, :D
Michel Uphoff
Moderator

Re: Invloed van temperatuur op de sterkte van een magnetisch veld

Magneten bestaan uit opgelijnde groepjes atomen (domeinen) waarvan de totale lading aan weerszijden tegengesteld is, zgn magnetische dipolen (plus- en minpool). Zolang een flink deel van deze domeinen hetzelfde georiënteerd is, zal het magnetisch veld door dezelfde richting van de dipolen duidelijk meetbaar zijn.

Als de domeinen volledig willekeurig in het materiaal georiënteerd zijn, is er geen meetbaar extern magnetisch veld. Intern is het er echter wel, in de vorm van talloze kleine domeinveldjes die willekeurig georiënteerd zijn, elkaar kortsluiten, kleine ringveldjes enzo vormen, maar hun gezamenlijke effect naar de buitenwereld van de magneet is (zo goed als) nul.

Als je een magneet gaat verhitten, dan krijgen de atomen in de domeinen een grotere kinetische energie, ze gaan trillen, bewegen, en de domeinen kunnen (al dan niet permanent) van oriëntatie wijzigen. De onderlinge ordening van de domeinen vermindert en dus verzwakt het extern waarneembare magnetisch veld. Bij een gekoelde magneet bewegen de atomen minder, de domeinen houden in totaal meer dezelfde dipooloriëntatie aan, en het externe veld is dan sterker.

Interessant is in dit verband ook de curietemperatuur van magneten, zoek daar nog eens wat op door.
MrMuscle

Michel Uphoff schreef:Magneten bestaan uit opgelijnde groepjes atomen (domeinen) ....

Hartstikke bedankt! Dit heeft geholpen :)
Aromater

Hoe kunnen er dan magnetische velden zijn op de zon of op magnetars? De temperaturen zijn enorm.
klazon
Pluimdrager

De magnetische velden op de zon zijn niet het gevolg van gemagnetiseerd metaal, maar van de verplaatsing van elektrische ladingen.

Terug naar “Natuurkunde”