Tebseil
Artikelen: 0

Draagkracht dak zonnepanelen

Dag allemaal, 
Ik zou graag op de uitbouw van mijn woning zonnepanelen plaatsen.
Het dak bestaat uit:
  • houten balken met hoogte 18 en breedte 7 met hoh max 50 (is zeker niet meer, op plan is 40, maar denk dat het iets meer zal zijn eerder 45-50)
  • osb-platen
  • isolatie
  • afdichting
Ik heb een klein plannetje in bijlage toegevoegd. De afmetingen van de panelen (blauwe zones) zijn 2,10 x 1,65.
De eerste 1,70m van het dak (links op de afbeelding) is in uitkraging, maar de panelen zouden zoveel mogelijk naar “links” moeten staan en naar “onder”.
De houten balken zijn links en rechts opgelegd op het metselwerk dat bestaat uit ytong blokken.
(volgens verkoper weegt zo een installatie van zonnepanelen en ballast ongeveer 100 kg, dus hier 2x blauwe zone)

Nu was mijn vraag of het dak sterk genoeg is om dit gewicht te dragen?
Of hoe kan ik dit zelf berekenen?

klazon
Pluimdrager

Re: Draagkracht dak zonnepanelen

Geen plan te zien.
Tebseil

De bijlage!
Zonnepanelen
Zonnepanelen 6281 keer bekeken
klazon
Pluimdrager

Ik snap de opstelling nog niet. Je schrijft:

"De houten balken zijn links en rechts opgelegd op het metselwerk "

Liggen dan alleen de balken links en rechts op metselwerk? En de andere balken, waar steunen die dan op?
Tebseil

Dat is verkeerd uitgedrukt, mijn excuses. De balken dragen "boven" en "onder" op de schets op metselwerk. 
De overspanning van de balken is 3.50m.
klazon
Pluimdrager

In dat geval heeft dit dak ruim voldoende draagkracht. Ik heb dit ooit eens uitgerekend voor het dak van mijn eigen schuur. Ongeveer dezelfde balkmaat en dezelfde lengte met underlayment. Bij mij liggen de balken op 60 cm h.o.h. Ik heb de berekening niet meer bij de hand, maar dat dak kan minstens 200 kilogram per vierkante meter aan.

Een simpel criterium is: durf je er met twee man tegelijk op te lopen? Als dat zo is zou ik me weinig zorgen maken. Wel zorgen dat de panelen goed verankerd zijn tegen storm.
Jan van de Velde
Moderator

let even niet op rode lijntjes en lila vlek, dit is een grafiek die ik heb gebruikt omdat ik vond dat de verdiepingsvloerbalken van het 1953 huisje dat mijn dochter had gekocht een beetje meeveerden als ik over die bovenverdieping liep. En inderdaad, die bleken wat zuinigjes uitgevoerd volgens deze grafiek, en heb ik dus maar verzusterd (en die veren nou niet merkbaar meer mee)
Het origineel van die grafiek kan ik even niet meer terugvinden

Maar in groene pijlen jouw situatie, overspanning 3,5 m en balken van 18 x 7 :

vloerbalken
vloerbalken 6280 keer bekeken
(klikken op afbeelding voor grotere weergave)

en dan blijken die balken HOH ruim 55 nog de draagkracht van een verdiepingsvloer te hebben, dus voldoende voor meubilair en enkele personen. Jouw tussenafstand is kleiner, dus die dakconstructie is ruim sterk genoeg berekend om daar zonder een centje pijn een paar panelen met ballast op te leggen, én een pak sneeuw te kunnen blijven dragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Oplosser

Beste vraagsteller,

Ik vind het verstandig dit soort vragen hier te stellen, maar niet verstandig om alles wat hier geschreven wordt als waar te beschouwen en als zodanig uit te gaan voeren. Meer als goedbedoelde indicatie.
Je zal dit altijd moeten laten berekenen door een kundig constructeur. Mocht er dan wat fout gaan, ben je, indien je het officieel aanpakt, dus met rekening, ook verzekerd.

In de voorgaande reacties gaat men uit van gelijkmatig verdeelde belastingen, ik denk dat dit soort panelen op een frame staan en dus op pootjes op de balklaag. Dit zijn dan puntlasten en geen gelijkmatig verdeelde belastingen.

Tevens zullen de panelen wind vangen, ze zullen immers niet plat op het dak staan, dit geeft dan ook wind(punt) belastingen op de balklaag. Dit belastinggeval kom ik in de voorgaande reacties niet tegen.

Waarvan akte.

Met vriendelijke groeten.
klazon
Pluimdrager

@Oplosser, in extreme gevallen is het inderdaad verstandig om er een constructeur bij te halen. Maar het gaat hier om een totale belasting van 100 kilo. Iedere aannemer legt dat er probleemloos op, zonder er aan te rekenen. Dit dak is daar ruimschoots sterk genoeg voor.
Jan van de Velde
Moderator

klazon schreef: @Oplosser, in extreme gevallen is het inderdaad verstandig om er een constructeur bij te halen. Maar ..//..
Ik ben gewoonlijk ook nogal aan de voorzichtige kant als het gaat om "kan dit of dat". Maar als dit mijn eigen dakje was zou ik geen ogenblik aarzelen. Dit is met deze balken op die afstanden ruim berekend, met na plaatsing van die panelen nog ruim overschot. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rola

Bevindt dit dak zich tegen een topgevel/ opgaande muur?

Waarom? Dan is er sneeuwophoging in rekening gebracht.
king nero

Het is altijd interessant om iemand ter plaatse te laten komen.
Een deel van het "linkse" paneel steunt op een uitkraging, dit toch iets waar ik meer in detail zou naar kijken als ervan uit te gaan dat alles ruimschoots is overgedimensioneerd. Tijdens montage zit je gemakkelijk met het dubbele van de belasting (panelen, ballast, wat gereedschap, twee personen, ...).
Tevens zijn niet alle belastingsgevallen besproken (zoals Rola en Oplosser terecht opmerken), en is de oplegging en onderliggende structuur niet gekend (deur/vensteropeningen, ...). Hoogstwaarschijnlijk allemaal geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”