Miamoto
Artikelen: 0

Statisch bepaald vs onbepaald

Volgens mij is statisch bepaald een ligger op 2 oplegging, waarvan je handmatig de reactiekrachten, V, en M lijn kan berekenen. En een ligger met meer dan 2 opleggingen statisch onbepaald,daarvoor heb je de vergeetmenietjes

Corrigeer me als ik het fout heb aub
boertje125

Re: Statisch bepaald vs onbepaald

Een constructie is statisch bepaald als men in een constructieberekening kan volstaan met evenwichts-vergelijkingen om de resultante van de op de constructie werkzame krachten te berekenen.
jouw ligger op twee steunpunten is daar inderdaad een ggoed voorbeeld van m

Bij statisch onbepaalde constructies worden de inwendige krachten niet alleen bepaald door de uitwendige krachten, maar zijn ze ook afhankelijk van de stijfheid van de bouwelementen en van eventuele verplaatsing van de ondersteuningspunten
Miamoto

Re: Statisch bepaald vs onbepaald

boertje125 schreef: Een constructie is statisch bepaald als men in een constructieberekening kan volstaan met evenwichts-vergelijkingen om de resultante van de op de constructie werkzame krachten te berekenen.
jouw ligger op twee steunpunten is daar inderdaad een ggoed voorbeeld van m

Bij statisch onbepaalde constructies worden de inwendige krachten niet alleen bepaald door de uitwendige krachten, maar zijn ze ook afhankelijk van de stijfheid van de bouwelementen en van eventuele verplaatsing van de ondersteuningspunten
Hey Boertje dankjewel dus daarom is een ligger ingeklemd aan beide kanten statisch onbepaald, omdat beide kanten een moment hebben en met behulp van evenwichtsvergelijking je de momenten niet kan uitrekenen?  Ik denk daarom 

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”