Hallo,
Ik weet niet of de vraag op dit forum past, maar ik zou graag meningen horen van mensen die wat van geld en wetten kennen.
Momenteel ben ik bezig met ingenieursstudies op de universiteit, met als uiteindelijk doel om lijnpiloot te worden. Mijn grote droom is om captain te worden op een langeafstandsvliegtuig bij een der Australische luchtvaartmaatschappijen. Echter zijn de opleidingen overal ter wereld bijna onbetaalbaar en is Australië, zoals ik net heb gelezen, niet het gemakkelijkste land om papieren te krijgen.
Bij Qantas is zopas besloten dat ze een eigen pilotenschool openen omdat ze anders met een tekort zullen zitten over enkele jaren. Ik las er dat ook overzeese mensen zich kandidaat mogen stellen om zich in te schrijven voor de opleiding.
Nu vraag ik me af wat financieel de beste oplossing lijkt. Als ik hier een lening aanga en een pilootopleiding begin zal ik hoe dan ook nog 10 jaar lang aan een der Belgische banken de lening moeten afbetalen, waardoor ik binnen de komende 15 jaar niet of moeilijk in het buitenland zal geraken. Uiteraard is het voor mij interessanter dat ik zo snel mogelijk daarheen trek aangezien het in de komende jaren enkel moeilijker kan worden om een woon en werk visum te verkrijgen in Australië. Of lijkt wachten juist interessanter? Zodat het pilotentekort al is toegenomen?
Lijkt het financieel haalbaar om te wonen en te werken in Australië terwijl in nog een lening moet afbetalen aan een Belgische bank?
Maar kan ik dan een Australische nationaliteit aanvragen terwijl ik nog een lopende lening heb staan in België (uiteraard na het minimumtermijn van 5 jaar wonen en werken in Australië)?
Of kan het juist omgekeerd, dat ik ga wonen in Australië, daar een lening aanga, pilootopleiding volg en pas na 5 jaar wonende een nationaliteit ga aanvragen?
Hierbij misschien enkele aandachtspunten:
De pilootopleiding bedraagt rond €100 000, en na 10 jaar wordt gemiddeld €125 000 terugbetaald aan de bank, gelijklopend in Australië.
Het brutoloon van een beginnend piloot kan bedragen rond 2500 tot 3000 euro, gelijklopend in Australië.
De belastingen in Australië liggen redelijk wat lager dan in België.
Men moet minstens 5 jaar wonen en werken in Australië vooraleer men aanvraag mag doen voor identiteitspapieren.
Betere diploma's geven betere kansen op een verblijfsvisum.
Er is ten alle tijde kans dat ik word medisch word afgekeurd en dus mijn diploma moet terugzoeken, m.a.w. als beginnend ingenieur aan de slag moet.
België kent een vrij slechte luchtvaartsector
Bij het behalen van een ingenieursdiploma wil ik graag weten wat ik ga doen, en niet dan pas beginnen denken.
Het lijkt vaak te mooi om waar te zijn, maar zo veel piloten hebben het gehaald, dus waarom zou ik het niet kunnen?