Nu is het punt dat je de roosterpunten zo ver uit elkaar kan laten springen als je wil
In theorie, en binnen grenzen, mogelijk wel, maar in de praktijk zie ik dat toch wat anders. Wat je wilt is dat ieder balletje bij iedere spijker een gelijke kans heeft links of rechts van de spijker te vallen. Dat houdt dan in, dat ieder balletje loodrecht, zonder zijwaartse beweging dus, op het midden van de lagere spijker terecht moet komen. Dan kan je het best de horizontale beweging van de balletjes zo volledig mogelijk gaan beperken met bijvoorbeeld verticale schotjes:
- Image1 1278 keer bekeken
De horizontale afstand tussen de buitenkant van de spijkers (hier zijn veel dikkere schijven gebruikt, maar het principe blijft hetzelfde) moet dan gelijk dan zijn aan de diameter van de balletjes. De onderlinge horizontale afstand tussen de spijker moet dan gelijk zijn aan de diameter van een balletje en een spijker (ietsje meer om eventueel klemmen te voorkomen). Ook tussen de spijkers en de schotjes moet de afstand tussen buitenzijdes gelijk zijn aan de baldiameter (ietsje meer). Zo valt ieder balletje na het raken van een spijker links of rechts loodrecht naar beneden op het midden van de spijker er onder.
Zou je die schotjes of een andere vorm van horizontale bewegingsbeperking (zie het voorbeeld in de eerste afbeelding) niet gebruiken, dan valt een balletje een keer, of stuitert een paar keer, op een spijker en krijgt naast een verticale- ook een horizontale snelheid mee en valt dan niet meer op het midden van de spijker er onder. Iedere initiële afwijking wordt zo versterkt, terwijl je die afwijking juist bij ieder val naar een lagere verdieping zo veel mogelijk wilt elimineren.
Het zal overigens helemaal niet meevallen, m.i. zelfs vrijwel onmogelijk zijn, het bord zo precies te bouwen dat de correcte kansverdeling er uit komt rollen. Of pingpongballetjes geschikt zijn betwijfel ik, maar ik ken de diameter- en rondheid toleranties daarvan niet. Stalen lagerkogels zouden mijn voorkeur hebben.
Ik heb een stukje Galtonbox in mijn simulatiesoftware nagebouwd, en het blijkt dat minuscule afwijkingen grote gevolgen hebben voor de kansverdeling.