Hopelijk zit ik hier in het goede forum.
We hebben altijd veel last gehad van vocht in huis. Daarom al 10 jaar geleden de kruipruimte die regelmatig halfvol met water stond laten isoleren met schelpen.
Helaas bleven we veel schimmel achter de bank en achter de keuken kastjes houden. Daarom weer advies ingewonnen en de spouwmuur laten isoleren met bolletjes. Dit scheelde behoorlijk op de energie rekening, maar het bleef vochtig. Dus het huis opnieuw laten voegen en impregneren.
Ook meer ventilatieroosters.
Nu gaat het een stuk beter, maar beetje vocht blijft.
Maar... we hebben vaak koude voeten, dus nu besloten om vloerverwarming te nemen.
Dan denk ik als eerste dat we ondanks de schelpen waarschijnlijk ook vloerverwarming nodig hebben. Nu ben ik net in de kruipruimte geweest en ben toch wel aardig geschrokken. De meeste schelpen lijken droog, maar die langs de buitenmuren liggen zien er vochtig uit. Wat erger is, de buitenmuur aan achterzijde is vochtig, aan de voorzijde zelfs kletsnat tot het kruipruimte luik toe. Aan de zijwand vochtig tot 20 cm boven de schelpen. Verder droog. Nu is de voorkant dus kletsnat, maar lijkt te komen door de ijskoude waterslang die flink condenseert.
Er zitten aan alle 3 de kanten roosters voor ventilatie. Alleen aan de voorkant waar het zo nat is niet. Daar zit een brede stoep voor.(zijmuur naar de buren heerlijk droog.)
Mijn vraag is, hoe kan ik die condens op de waterslangen ( en waarschijnlijk ook op de muren voorkomen?
Het impregneren van de buitenmuur werkt na 6 jaar niet meer, muur wordt gewoon nat helaas. Opnieuw impregneren? Zeil op de bodem leggen? Maar ik heb nu het idee dat het vocht opgetrokken wordt door de muren.
Aangezien de schelpen in het midden droog zijn. Of waterleiding isoleren, zodat die geen condens meer krijgt?
Tja, ventilatie wordt lastig door de stoep.
En nog een vraag: Nu zitten de isolatie roosters net onder de vloer. Als we gaan isoleren, zijn ze dus weg. Of we moeten daar gaten houden, maar dan krijgen we misschien last van koudebruggen.
Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.