Ik dacht altijd dat de "impossible" EM-drive werkte doordat in de kegel microgolf stralen naar achteren werden gekaatst, en dit klonk mij heel logisch in de oren en ik begreep niet waarom het zo onmogelijk zou zijn. Nu kom ik er de laatste dagen achter dat de kegel in feite afgesloten is en dat het iets te maken heeft met quantum fluctuaties. Dus nu zit ik me af te vragen, waarom bestaat wat ik dácht dat het was niet? En zou dat werken?
Dus stel je voor, in het meest simpele geval heb ik het over een kegelvormige spiegel, met een lamp in het midden, eigenlijk gewoon een spot dus. Als de lamp aan is en fotonen tegen de spiegel naar achteren (ten opzichte van een evt ruimteschip) kaatsen dan werkt dit toch net als een lichtzeil -wat als serieuze optie genoemd wordt om ruimteschepen aan te drijven- en zou het schip vooruit bewegen. Ik weet niet of uitstraling van fotonen door een lamp ook kinetische energie aan het uitstralingslichaam meegeeft (dus bijv aan de gloeidraad in een gloeilamp) maar in dat geval zend de lamp in alle richtingen dezelfde hoeveelheid licht uit, en bovendien worden ook fotonen die de lamp naar achter zouden duwen (dus in de verkeerde richting, een ruimteschip meetrekkend) weer weerkaatst worden door de kegel zodat ze uiteindelijk een netto kinetische waarde van 0 achterlaten. Dit zou nml een fantastisch concept kunnen zijn, waarmee ook zonder de noodzaak voor brandstof enorme snelheden behaald zouden kunnen worden, zoals misschien met een EM-drive achtig apparaat kan.
Ik neem aan dat ik ergens iets over het hoofd zie, want anders zou hier wss hard aan gewerkt worden, maar waarom zou dit niet werken?
Groetjes en bedankt voor het meedenken!