Die kokers hadden er al in moeten zitten vanaf de bouw. Dat doen ze al standaard minstens vanaf 1960, en jouw huis is gebouwd in 1976.Tijger-Mark schreef: Die kokers zien er mooi uit, maar die konden nooit zonder veel boren erin gezet worden. Lijkt me eerder te passen in nog te bouwen muren.
Doordat je ventileert stroomt er continu koude buitenlucht tussen de vloer en de schelpen dus voegen de schelpen geen R-waarde toe aan de vloer. Het maakt daarbij niet uit of je schelpen of een dikke laag superisolatie zou hebben. Alleen als er in de kruipruimte geen enkele ventilatie zou zijn zouden de schelpen voor isolatie tussen je voeten en de koude ondergrond zorgen.Dus zijn we toch wel blij met de schelpen. Maar warmer? Absoluut niet. We hebben een koude tegelvloer waar je echt niet op je kousen op wil lopen.
Opmerking moderator
Tijger-Mark schreef: IMG-20180406-WA0002.jpg..//..
Het lukt niet. Img en /img erachter tussen [ verdwijnen. Jammer
Zoals Tijger-Mark al zegt: voor kruipruimteventilatie: systeem dat de spouwmuurvullers plaatsen: gat schuin door beide muren naar beneden boren, pvc of pp buis erin en rooster erop.klazon schreef: Die dichtgemetselde sleuven had ik ook gezien. Die dienen om de spouw te ventileren.Maar als die wordt volgespoten met isolatie heeft dat natuurlijk geen zin meer. Maar dan ben ik benieuwd waar die zwarte roostertjes dan wel voor dienen.
zolang de lucht vrij kan stromen hoef je je over dat muurtje geen zorgen over maken, de beperking van de doorsnede van die buisjes is veel groter dan de beperking van rond dat muurtje te moeten stromen, en dus speelt dat muurtje in de totale stromingsweerstand geen rol van betekenis. En wees gerust, die buisjes zijn groot genoeg. Het hoeft niet te waaien onder je huis.Vandaar ook dat ze niet wisten of niet wilden weten of de ventilatie zo wel overal kon komen.
Maar nu dus precies achter het muurtje, dus lijkt me minder goed te luchten dan tegenover elkaar.
is dat zowel voor als achter? Want dan is er geen ventilatieprobleem. Is dat alleen achter, dan zal heel dat smallere stuk van je kruipruimte maar zeer matig ventileren.Op de tekening lijkt die tussenmuur helemaal door te lopen, maar dat blijkt een kleine opening tussen te zitten.
Er zitten wel roosters in 3 muren, maar de kruipruimte heeft nog een extra (draag?)muur lopen van voor naar achter. Dus bij de voordeur is de kruipruimte maar zo'n 2 meter breed. Die 2 meter heeft dus een stoep, met direct daarboven de deur met daarnaast een paneel. Dan zou er in de stoep een gat geboort moeten worden?
Opmerking moderator
dat ontmoedigen we omdat dan veelal na een paar maanden nog slechts iets als hieronder zichtbaar is:Tijger-Mark schreef: Sorry, ik wist niet dat het niet mocht vanaf een site, maar zal ze voortaan meteen uploaden.
Maar dan loopt er vanaf zo'n roostertje toch een kanaal naar de kruipruimte? Als het alleen maar een roostertje zou zijn, dan komen die muizen niet verder dan de spouw.Tijger-Mark schreef: Het doel van de zwarte roostertjes is om ongedierte zoals muizen uit de kruipruimte te houden.