VDN
Artikelen: 0

Kracht op geleiderollen

Hallo,

Ik ben voor mijn stage bezig met een ontwerp van een kast met lades. Die kast kan bewegen en heeft daarom geleiderollen. Zie hieronder een VLS wat ik snel opgesteld heb:

Afbeelding

Het frame van de lade kan scharnieren om punt C. Zodra er een lade uitgeschoven word ontstaat kracht F en zullen de geleiderollen in punt A en B tegen de geleiding gaan drukken. Fa en Fb zijn dan ook de krachten die ik te weten wil komen zodat ik kan bepalen welke geleiderollen ik nodig heb. Daarnaast is er natuurlijk ook nog het eigen gewicht van het frame en de overige lades (Fg) wat naar beneden drukt. 
Hoe kan ik dit uitrekenen met zoveel onbekenden? Ik heb uiteraard al de som van Fx/Fy en de som van het moment in alle punten geprobeerd maar daarmee kom ik er niet uit.
CoenCo
Technicus

Re: Kracht op geleiderollen

Dát is geen vrijlichaamschema, maar een volledige tekening met een paar krachtpijlen erin.

En dat helpt dus niet, want het is mij volledig onduidelijk welk onderdeel waar aan vast zit en wat waarop drukt/rolt/steunt.

Kan je deze tekening reduceren naar de essentie? Met de hand 4 strepen en een paar symbolen voor inklemming/scharnier/rol zou voldoende moeten zijn.
VDN

CoenCo schreef: Dát is geen vrijlichaamschema, maar een volledige tekening met een paar krachtpijlen erin.

En dat helpt dus niet, want het is mij volledig onduidelijk welk onderdeel waar aan vast zit en wat waarop drukt/rolt/steunt.

Kan je deze tekening reduceren naar de essentie? Met de hand 4 strepen en een paar symbolen voor inklemming/scharnier/rol zou voldoende moeten zijn.
Is het zo wel duidelijk?

Afbeelding
CoenCo
Technicus

Bijna,

Eerst zeg je dat A en B opleggingen (rollen) zijn nu staan er 2 vectoren. Waar komen die 2 hoeken vandaan?

Obv je eerste plaatje lijkt het alsof A gewoon loskomt, en de kast alleen op punten B en C afdraagt. Wrijving verwaarlozend is die kracht in B zuiver vertikaal.

Maar ook in je 2e plaatje heb je de opleggingen in A en B niet gedefinieerd, dus valt er nog niks over te zeggen en lijkt het statisch onbepaald.
VDN

CoenCo schreef: Bijna,

Eerst zeg je dat A en B opleggingen (rollen) zijn nu staan er 2 vectoren. Waar komen die 2 hoeken vandaan?

Obv je eerste plaatje lijkt het alsof A gewoon loskomt, en de kast alleen op punten B en C afdraagt. Wrijving verwaarlozend is die kracht in B zuiver vertikaal.

Maar ook in je 2e plaatje heb je de opleggingen in A en B niet gedefinieerd, dus valt er nog niks over te zeggen en lijkt het statisch onbepaald.

Ik zal nog even wat achtergrondinformatie geven. De geleiderollen in punt A en B zijn kogelgelagerde rollen. De geleiding waar deze rollen in vallen loopt verticaal. (die geleiding zit uiteraard weer ergens aan de vaste wereld gemonteerd) Op deze manier dus:
Afbeelding

Die hoeken zijn de baan waarin rollen A en B werken zodra punt C gaat scharnieren. In principe word het rollen van A en B verhinderd doordat C alleen kan scharnieren. Mag ik A en B dan wel gewoon nog steeds als roloplegging definiëren ondanks dat scharnieroplegging C er ook zit? Op deze manier dus:
Afbeelding

Sorry ik heb nog niet zoveel ervaring met (complexere) real life situaties omzetten in een VLS.
CoenCo
Technicus

Daar wordt het een stuk duidelijker van.

Je hebt nu 4 oplegreacties geschematiseerd (Ahor, Bhor, Chor en Cver). Als je het makkelijk (statisch bepaald) wilt houden, dan zou je er eigenlijk nog eentje weg moeten laten. Stel dat C horizontaal nog wat speling heeft, dan kunnen we Chor=0 stellen en C ook als roloplegging schematiseren:
Nu heb je 3 onbekenden, en 3 vergelijkingen:
  • Som van de vertikale krachten=0
  • Som van de horiztontale krachten=0
  • Som van de momenten (om een willekeurig handig gekozen punt)=0
Deze krijg je wel opgelost denk ik?
VDN

CoenCo schreef: Daar wordt het een stuk duidelijker van.

Je hebt nu 4 oplegreacties geschematiseerd (Ahor, Bhor, Chor en Cver). Als je het makkelijk (statisch bepaald) wilt houden, dan zou je er eigenlijk nog eentje weg moeten laten. Stel dat C horizontaal nog wat speling heeft, dan kunnen we Chor=0 stellen en C ook als roloplegging schematiseren:
Nu heb je 3 onbekenden, en 3 vergelijkingen:
  • Som van de vertikale krachten=0
  • Som van de horiztontale krachten=0
  • Som van de momenten (om een willekeurig handig gekozen punt)=0
Deze krijg je wel opgelost denk ik?
Ja dat lukt wel. Bedankt voor de hulp.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”