Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
LeslieM
Artikelen: 0

Priem voorspellende zeef

Mijn vraag is net zo simpel als hij is ruim gesteld. Wat vinden jullie van deze priemgetallen voorspellende zeef?

Stel je heb één of meerdere bekende, volledige reeks, priemgetallen
Als je alle bekende, volledige reeks, priemgetallen met elkaar vermenigvuldigd, dan krijg je de grote van haar cyclus.
Je uitkomst is het punt waarin je alle bekende priemgetalen kunt delen. In dit opzicht is dit het ultieme samengestelt getal.

Door één priemgetal,door middel van delen, te onttrekken aan het product van de bekende priemgetallen, ontstaan twee afzonderlike cyclie. Te weten, het product van de overgebleven bekende priemgetallen en het onttrokken priemgetal. Nu kun je, door het onttrokken priemgetal steeds op te tellen of af te trekken van het product van de overgebleven bekende priemgetallen, de stappen van de onttrokken priemgetal binnen de cyclus van de overgebleven bekende priemgetallen per stap bekijken.
Als het aantal maal dat je het onttrokken priemgetal hebt op geteld of hebt afgetrokken van het product van de overgebleven priemgetallen, even groot is als ten minste één waarde van de overgebleven priemgetallen, of een veelvoud daarvan, dan is die uitkomst zeker een samengesteld getal.

De overige uitkomsten zijn niet te delen door het onttrokken priemgetal en niet te delen door de overgebleven bekende priemgetallen. Zij zijn in potentie priemgetallen. Alleen de niet bekende priemgetallen zouden ervoor kunnen zorgen dat de uitkomsten geen priemgetallen zijn.
Om ook alle andere niet bekende priemgetallen uit te sluiten, moet je de invloed van de niet bekende priemgetallen uitsluiten. Dat gaat als volgt.

Alle samengestelde getallen, tot het kwadraat van de grootste priemgetal, worden gemaakt door ten minste één van de voorgaande, kleinere priemgetallen.
Twee grotere priemgetallen zou immers een te groot getal opleveren, en je kunt elk samengesteld getal delen door een priemgetal. Je kunt immers elk geheel getal groter dan 1 schrijven als het product van priemgetallen en dit is op precies één manier mogelijk.

Alle samengestelde getallen van de grootst bekende priemgetal tot het kwadraat van de grootst bekende priemgetal worden door kleinere priemgetallen gemaakt dan de grootst bekende priemgetal.
Je kunt dus met zekerheid zeggen dat binnen het limiet van de grootst bekende priemgetal tot het kwadraat van de grootste bekende priemgetal, er geen andere priemgetallen dan de bekende priemgetallen, samengestelde getallen maakt.

Binnen dit limiet zijn de eerder genoemde potentiële priemgetallen dus met zekerheid een priemgetal.

Ik heb deze tekst voor de eerste 4 priemgetallen grafisch uitgewerkt.

getallen-Model
getallen-Model 834 keer bekeken
CoenCo
Technicus

Re: Priem voorspellende zeef

Heb je nu op een heel erg ingewikkelde manier uitgelegd dat om een getal (x) op priem te testen je het moet testen op deelbaarheid door alle (priem)getallen kleiner dan wortel(x) ?

Waarbij je als voorselectie alle getallen neemt uit (2n)+1.
LeslieM

In enig opzicht doe ik het inverse.
Ik start immers met één of meerdere bekende, volledige reeks, priemgetallen.
Vervolgens beredeneer ik hoe deze volledige reeks priemgetallen, en alleen met deze volledige reeks priemgetallen, met zekerheid andere priemgetallen voorspellen.
Ik heb dus geen getal(x) om te testen.
LeslieM

Ik heb deze tekst voorzien van een getallenvoorbeeld.

Stel je heb één of meerdere bekende, volledige reeks, priemgetallen. (stel: 2,3,5)
Als je alle bekende, volledige reeks, priemgetallen met elkaar vermenigvuldigd, dan krijg je de grote van haar cyclus. (2x3x5=30)
Je uitkomst is het punt waarin je alle bekende priemgetalen kunt delen. In dit opzicht is dit het ultieme samengestelt getal.

Door één priemgetal,door middel van delen, te onttrekken aan het product van de bekende priemgetallen, ontstaan twee afzonderlike cyclie. Te weten, het product van de overgebleven bekende priemgetallen (3x5=15) en het onttrokken priemgetal(2). Nu kun je, door het onttrokken priemgetal(2) steeds op te tellen of af te trekken van het product van de overgebleven bekende priemgetallen(15), de stappen van de onttrokken priemgetal binnen de cyclus van de overgebleven bekende priemgetallen per stap bekijken.
15+2=17+2=19+2=21+2=23+2=25+2=27+2=29...enz
15-2=13-2=11-2=9-2=7-2=5-2=3-2=1
Als het aantal maal dat je het onttrokken priemgetal(2) hebt op geteld of hebt afgetrokken van het product van de overgebleven priemgetallen(15), even groot is als ten minste één waarde van de overgebleven priemgetallen(3,5), of een veelvoud daarvan, dan is die uitkomst zeker een samengesteld getal.
15+2=17(1)+2=19(2)+2=21(3)+2=23(4)+2=25(5)+2=27(6)+2=29(7)...enz
15-2=13(1)-2=11(2)-2=9(3)-2=7(4)-2=5(5)-2=3(6)-2=1(7)
De overige uitkomsten zijn niet te delen door het onttrokken priemgetal(2) en niet te delen door de overgebleven bekende priemgetallen(3,5). Zij zijn in potentie priemgetallen. Alleen de niet bekende priemgetallen(7,11,13...enz) zouden ervoor kunnen zorgen dat de uitkomsten geen priemgetallen zijn.
Om ook alle andere niet bekende priemgetallen uit te sluiten, moet je de invloed van de niet bekende priemgetallen uitsluiten. Dat gaat als volgt.

Alle samengestelde getallen, tot het kwadraat van de grootste priemgetal(52), worden gemaakt door ten minste één van de voorgaande, kleinere priemgetallen(2,3).
Twee grotere priemgetallen zou immers een te groot getal opleveren(7x7>52), en je kunt elk samengesteld getal delen door een priemgetal. Je kunt immers elk geheel getal groter dan 1 schrijven als het product van priemgetallen en dit is op precies één manier mogelijk.

Alle samengestelde getallen van de grootst bekende priemgetal(5) tot het kwadraat van de grootst bekende priemgetal(52) worden door kleinere priemgetallen(2,3) gemaakt dan de grootst bekende priemgetal(5).
Je kunt dus met zekerheid zeggen dat binnen het limiet van de grootst bekende priemgetal(5) tot het kwadraat van de grootste bekende priemgetal(52), er geen andere priemgetallen dan de bekende priemgetallen, samengestelde getallen maakt.

Binnen dit limiet zijn de eerder genoemde potentiële priemgetallen dus met zekerheid een priemgetal.
CoenCo
Technicus

Kort gezegd:
Neem een priemgetal P,
Test alle (oneven) getallen tussen P en P^2 op deelbaarheid door alle priemgetallen kleiner of gelijk aan P .
Alles wat niet deelbaar is, is een priemgetal.

Wat 1 op 1 te vertalen is naar:
Neem een getal X
Test het op deelbaarheid door alle priemgetallen kleiner dan of gelijk aan wortel(X).

Het feit dat je deze notatie gebruikt:
15+2=17+2=19+2=21+2=23+2=25+2=27+2=29
Helpt ook niet want 15+2=17  15+2!=29
Als je een nieuwe theorie poneert, is het belangrijk om de notatie zorgvuldig te houden.
Marko

Dit is de zeef van Erasthosthenes maar dan omgekeerd uitgevoerd, en daardoor minder efficiënt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
LeslieM

Je redenatie klopt voor dit specifieke geval en lijkt dus in overeenstemming met wat ik zeg, de uitkomsten zijn immers het zelfde. Toch denk ik dat mijn omgekeerde redenatie meer inzicht geeft, en een beter inzicht hoeft niet per definitie de efficiëntie te verbeteren.
Je kunt bijvoorbeeld priemgetallen per cyclus bekijken. Zonder mijn verhaal te veranderen kan je immers ook andere getallen dan de 2 onttrekken aan de bekende priemgetallen.
Je krijgt dan niet alle priemgetallen, maar wat je krijgt is een priemgetal.
Marko

Even kijken of ik het goed begrijp. Je systematiek is zoals ik het begrijp als volgt:

Stel P1, P2, ..., Pn zijn alle priemgetallen tot een zeker getal (in dit geval 7). Dan definieer je Q = P2 * ... * P
Vervolgens loop je getallen langs die gegeven worden door X = Q - N*P

Van die getallen weet je in ieder geval zeker dat ze niet deelbaar zijn door P1. Ze zijn ook niet deelbaar door P2 als N ongelijk is aan P2 of een veelvoud daarvan. Als N ongelijk is aan zowel P2, P3, ..., Pn en ook aan veelvouden daarvan, dan is het getal X een priemgetal. Dit doe je voor getallen tussen Pnen Pn2

Daarmee ben je eigenlijk steeds het getal N aan het ontbinden in factoren, en controleren of een van die factoren P2, P3, ..., Pn is. Dan is het toch efficiënter, zonder dat het ten koste gaat van inzicht, om alle veelvouden van P2, P3, ..., Pn alvast uit je lijst weg te strepen?

Overigens staat in je voorbeeld het getal 91 ten onrechte als priemgetal gemarkeerd. En daardoor staat het getal 7 ook ten onrechte in het rijtje boven de serie.
Als je dan naar het lijstje kijkt met getallen: 1, 2, 4, 8, 11, 13, 16 enzovoort moet je iets opvallen. Of misschien is dat wel wat je opviel, en je hier wilde uitleggen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
LeslieM

Je hebt mijn systeem goed begrepen. Ik doelde overigens hier boven op het feit dat je behalve p1 ook een andere p kunt onttrekken. 
Ik heb dat grafisch uitgewerkt. Ik moest immers toch wat herstellen.
getallen-Model 2,(3),5,7
getallen-Model 2,(3),5,7 831 keer bekeken
Je laatste opmerking over het lijstje met getallen: 1,2,4,en 7, 8,11,13,16 enzovoort, is minstens even interessant. 
Want als je steeds het priemgetal 2 onttrekt aan de bekende priemgetallen, dan bestaat dat lijstje uit het getal 1, alle exponenten van 2, alle priemgetallen en hun veelvouden. Met uitzondering van de overgebleven bekende priemgetallen en hun veelvouden.

Priem tweelingen ontstaan als twee getallen uit het lijstje met getallen naast elkaar liggen, en hun uitkomsten binnen het limiet ligt.

We hebben oneindig veel exponenten van 2. Zelfs zonder de overgebleven bekende priemgetallen en hun veelvouden, hebben we oneindig veel priemgetallen en nog oneindig meer veelvouden van die priemgetallen. 
Omdat je steeds oneindig veel priemgetallen kunt toevoegen aan de bekende volledige reeks priemgetallen, een oneindig limiet.

Hoeveel kansen zijn er dan, dat twee getallen uit het lijstje naast elkaar liggen?

Terug naar “Wiskunde”