Welke beschermende coating ze precies gaan gebruiken is denk ik nog niet definitief vastgesteld.
'Normale' beschermingslagen bestaan vaak uit SiO2, maar naar ik meen kijkt men bij de E-elt naar eenzelfde beschermingslaag als op beide Gemini telescopen wordt toegepast (waarvan er een in de Atacama staat). Dan zou het siliciumnitride worden (SiNx), omdat juist dit krasvaste materiaal als dunne film toegepast naast goede lichtdoorlatende eigenschappen tijdens testen ook het minst verweerde bij wisselende temperaturen, vochtigheid, en blootstelling aan waterstofsulfide.
De atmosfeer boven de Atacama woestijn is extreem droog, schoon, en donker. Dat kan je zelfs met het blote oog heel goed merken, ik heb nog nooit zulke diepzwarte nachten meegemaakt als daar. Je kon de schaduw van je hand zien de die Melkweg op de telescoopbuis projecteerde. En dat enorme voordeel van een droge kraakheldere dunne atmosfeer weegt kennelijk ruim voldoende op tegen het risico van een vulkaanuitbarsting gezien de grote hoeveelheid observatoria daar. In de buurt van de E-elt (en Paranal) is de actieve vulkaan Lascar, die in recente jaren meerdere uitbarstingen had, maar niet heeft geleid tot schade, wel tot het opschorten van waarnemingen t.b.v. hercalibratie. Er heeft natuurlijk uitgebreid risk-assessment plaatsgevonden.
Ik neem aan, dat als er een uitbarsting in de buurt is en de wind staat ongunstig, men de koepels goed gesloten houdt.