Diederikdejong1996
Artikelen: 0

Kleine vernauwing in ventilatiebuis toegestaan?

Mensen,

Dit is de situatie. Ik heb een afzuigkap die 150 / 160 mm nodig heeft, (414 m3/h)

et buiswerk is van 160 mm. Nu is de vraag, mag ik bij de gevel een rooster plaatsen van 125mm?

125 mm, toegestane waarden: 280 - 380 m3/h
160 mm, toegestane waarden: 430 - 580 m3/h

Hij ligt er dus redelijk tussenin. 

Bijlagen
Afzuigkap
Afzuigkap 2280 keer bekeken
Pinokkio
Pluimdrager

Re: Kleine vernauwing in ventilatiebuis toegestaan?

125 mm, toegestane waarden: 280 - 380 m3/h
160 mm, toegestane waarden: 430 - 580 m3/h
Waar heb je die wijsheid vandaan?

Als de fabrikant van een afzuigkap een maximale capaciteit van 414 m3/h specificeert dan zal die capaciteit alleen bereikt worden als er geen enkele stromingsweerstand zou zijn.

In de echte wereld is dat nooit het geval dus de werkelijke capaciteit zal altijd lager zijn. Hoe meer stromingsweerstand door het filter, de buizen en het rooster des te lager het werkelijke debiet. Door een kleiner rooster te gebruiken voeg je wat extra stromingsweerstand toe en zal de afzuigkap daardoor iets minder hard afzuigen. Hoeveel minder valt niet te zeggen zonder gedetailleerde documentatie van de ventilator in de afzuigkap (lees eventueel wat ik schreef in een ander topic: https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/205554-berekenen-benodigde-m3h-ventilator-leidingweerstand/).

Houd wel rekening met de uitstroomsnelheid van het rooster in de omgeving.
Diederikdejong1996

Pinokkio schreef: Waar heb je die wijsheid vandaan?

Als de fabrikant van een afzuigkap een maximale capaciteit van 414 m3/h specificeert dan zal die capaciteit alleen bereikt worden als er geen enkele stromingsweerstand zou zijn.

In de echte wereld is dat nooit het geval dus de werkelijke capaciteit zal altijd lager zijn. Hoe meer stromingsweerstand door het filter, de buizen en het rooster des te lager het werkelijke debiet. Door een kleiner rooster te gebruiken voeg je wat extra stromingsweerstand toe en zal de afzuigkap daardoor iets minder hard afzuigen. Hoeveel minder valt niet te zeggen zonder gedetailleerde documentatie van de ventilator in de afzuigkap (lees eventueel wat ik schreef in een ander topic: https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/205554-berekenen-benodigde-m3h-ventilator-leidingweerstand/).

Houd wel rekening met de uitstroomsnelheid van het rooster in de omgeving.

Dat las ik op internet. 

Dat is inderdaad correct. Ik heb die andere topic gelezen, echter vind ik dat net ff wat veel informatie, waar ik geen kaas van heb gegeten. 

Waar het mij om gaat, is dus, stel dat ik aan het einde een kleine vernauwing heb, maakt dat dan veel uit? 

De keukenboer schrijft 150/160mm voor, buiswerk is 160.
Pinokkio
Pluimdrager

Waar het mij om gaat, is dus, stel dat ik aan het einde een kleine vernauwing heb, maakt dat dan veel uit?
Zonder de fan curve van de ventilator in de afzuigkap is daar geen antwoord op te geven.

Maar ik denk niet dat je er in de praktijk iets van zult merken. Als het mijn afzuigkap was zou ik er geen seconde wakker van liggen.
Benm

Dat inderdaad... zou je het uberhaupt merken als de afzuiging terugliep van 400 naar 300 m3/h?

Correcte afzuiging kan zeer belangrijk zijn in situaties waarbij je anders bijvoorbeeld problemen krijgt met koolmonoxide, maar dat is in de gemiddelde keuken zelden het geval. Niet dat dat in theorie niet zou kunnen, maar het lijkt me vrij zeldzaam dat iemand al zijn gaspitten urenlang op vol vermogen laat branden in een woonhuis. 
Victory through technology
Pinokkio
Pluimdrager

De capaciteit van de afzuiging zal maar weinig dalen door dat kleinere rooster. Het zou me verbazen als het meer dan 5 % zou zijn.
boertje125

waarom niet gewoon een passend rooster 160 plaatsen. moet er ook geen verloopstuk tussen
jadatis

Het rooster opzich is ook al een versmalling, oppervlak is de oppervlak van de gaatjes of gleuven opgeteld.

Ook de lengte van de buis speelt een rol.

En iedere bocht extra ook.

Zelf kort geleden buis van 13 cm met 2 bochten en bij wasemkap overgangs-stuk naar 15 cm. Dit omdat ik niet meer ruimte had tussen draagbalken plafond en te plaatsen spanplfond , wat ook vlak onder draagbalk van 15 cm heen moest. Achteraf had 15 cn buis ook wel gepast, maar dakdoorvoer was 12,5 cm, dus dan had verderop weer een overgang gemoeten.

Door de korter leiding en een bocht minder, denk ik toch ,de verliezen tot een minimum beperkt te hebben. Zeker beter dan de oude situatie met rechthoekig profiel kunststof, aangesloten op oude schoorsteen.
IMG-20180710-WA0004
IMG-20180710-WA0004 2281 keer bekeken

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”