tuander
Artikelen: 0

dubbele spleet experiment met ronddraaiende holle buis

dubbele spleet experiment met ronddraaiende holle buis

double split experiment with spinning glass tube
double split experiment with spinning glass tube 1146 keer bekeken

Laserbundel (oranje) richten op 2 spleten, daar achter het interferentiepatroon observeren.

Achter 1 spleet bevindt zich een holle buis gevuld met lucht, deze buis draait rond met verschillende snelheden, om te kijken of hierdoor het interferentiepatroon verandert.

Achter de 2e spleet is de opstelling dusdanig aangepast om zoveel mogelijk dezelfde fase-overgangen te krijgen, dezelfde glasdiktes, dezelfde luchtdiktes, hetzelfde aantal overgangen van stilstaande lucht naar bewegen glas, en hetzelfde aantal overgangen van lucht naar glas die stilstaand tov elkaar.

De hypothese is dat 'ruimte/aether' meebeweegt met de bewegende lucht. En dat deze bewegende aether een veranderend interferentiepatroon op levert.

• Zou zoiets kunnen werken?
  • Moet ernaast nog een controle experiment draaien met alleen het effect van het rondrdraaiend glas op verschillende snelheden, met alleen een ronddraaiende glazen plaat achter beide spleten, zoals hier alleen achter spleet 2?
  • Is dit experiment ooit gedaan?
  • Moet de glazen buis liever voor de twee spleten geplaatst worden ipv er achter?
  • beweegt ruimte/aether wel mee met bewegende lucht? of beweegt ruimte/aether dwars door alle materie heen?
  • Oeps, ik denk dat de holle buis anders georienteerd moet worden, anders zijn de bewegings-snelheden van het glas verschillend achter spleet 1 en spleet 2. De holle buis moet anders worden vormgegeven denk ik, meer een soort 'was-trommel' achtig ding met de as parallel aan de laserstraal, het testoppervlak waar het interferentiepatroon op moet verschijnen moet nog binnen deze 'wastrommel stil hangend (niet draaiend) komen, en de as van de 'wastrommel' moet dan niet in de weg zitten. (wordt vast niet begrepen door jullie, maar het komt goed)
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt
efdee

Re: dubbele spleet experiment met ronddraaiende holle buis

Proberen geeft het beste antwoord
tuander

Tsja, ik zou wel willen, maar ik heb de middelen sowieso niet. Ik ben vroeger gesjeesd (gestopt) op de TU, en ik ben gewoon arm. Ik ben zelf ook nooit goed geweest in natuurkunde-proefjes, en scheikunde proefjes. Experimenteren is helemaal niet mijn ding, ik ben te slordig of soms weer te precies. Ik ben meer van de theorie en van de gedachten-experimenten.

Ik doe ttouwens even een link naar een experiment van Fizeau, waar ik stomtoevallig tegen aan liep bij het zoeken naar info over Einstein. https://en.wikipedia.org/wiki/Fizeau_experiment

Eigenlijk zie ik daar ook al meteen een probleem waarvoor ik moet compenseren in het ontwerp van mijn experiment. De hoeveelheid draaiend glas waar de ene lichtpoot doorheen gaat moet even dik zijn als de hoeveelheid bewegend glas bij de andere poot (de poot zonder de mee-roterende lucht). Nou goed, ook daar kom ik nog wel uit met een aanpassing
tuander

Maar ik vraag me af of al die moeite wel nodig is? Zou je ook niet gewoon een dubbele spleet opstelling kunnen gebruiken om variabele lichtsnelheid aan te kunnen tonen? Zou variable lichtsnelheid voor een invloed kunnen hebben op het interferentiepatroon achter de 2 spleten?

Bijvoorbeeld als je een 2-spleten experiment opstelt in Oos-West richting, en dan gedurende de dag het interferentiepatroon obesrveert/registreert? Misschien verschuift het midden van het interferentiepatroon, of misschien verschuiven de afstanden binnen de 'fringes'.

Misschien is het nog beter om dit experiment op een stalliet in een baan om de aarde te doen, zodat je meer zeker bent van een eventuele aethersnelheid.

Eigenlijk zou je het Michelson-Morley experiment ook beter kunnen doen aan de buitenkant van een satelliet in een baan om de aarde. Meer kans op succes daar. Minder storende trillingen, makkelijker om te werken in vacuüm, makkelijker om een continue rotatie te maken van je proefopstelling, en meer kans op het optreden van aether-snelheid.

Terug naar “Theorieontwikkeling”