Ik zou het infraroodspectrum van een kaarsvlam willen zien waarop λmax zichtbaar is. λmax moet volgens de wet van Wien overeenkomen met de temperatuur van het lichtgevende roet. Ik neem aan dat het spectrum voornamelijk zwartlichaamstraling is van het roet, met daarop een paar smalle pieken die horen bij bepaalde molekulen.
Internet is niet unaniem over de kaarsvlamtemperatuur, het is in de range van 1000 tot 2000 °C. Dan is λmax volgens de wet van Wien in de range van 1300 tot 2300 nm. 1
Op internet vond ik twee twijfelachtige kaarsvlamspectra die ophouden bij ~1000 nm, vermoedelijk omdat de spectrometer daar stopt. De schijnbare λmax van die twee spectra is 660 en 800 nm, maar die waardes zijn onbetrouwbaar omdat de piek mogelijk veroorzaakt wordt door ongevoeligheid van de spectrometer voor hogere golflengtes dan die schijnbare λmax . ( λmax=660 nm λmax=800nm )
Kan iemand het kaarsvlamspectrum vinden tot ruim voorbij 2300 nm?
Voor de aardigheid heb ik ook een kaarsvlamfoto gemaakt met mijn smartphone door een infrarood doorlaatfilter en een tralie, maar die camera zal evenmin gevoelig zijn voor golflengtes boven de ~1000 nm.
Kaarsvlamfoto gemaakt door een tralie (600 lijnen per mm), de onderste foto bovendien door een infrarood doorlaatfilter. De cijfers 0, 1, 2 zijn de orde van het spectrum. X is vermoedelijk een artefact: een kaarsvlamreflectie op de achterwand.
Terzijde: spectrum van blauwe vlam van een butaanbrander (geen kaarsvlam), waarin molekuulpieken domineren.