ukster
Artikelen: 0

spoel

spoel
spoel 634 keer bekeken
in de uitwerking van dit vraagstuk hanteert men: S - G = m.a
de uitkomsten zijn dan α = -20,65 rad/sen ω = 18,177 rad/s

volgens mij moet het zijn: G - S = m.a    (de boel beweegt immers naar beneden..)
de uitkomsten zijn dan α = 18,69 rad/sen ω = 17,3 rad/s

wat is juist en waarom?

(ik ga er vanuit dat ik het hiermee toch bij het verkeerde eind heb (vraagstuk wordt uitgelegd door een gerenommeerde docent (math tutor DVD serie)
Tutor uitleg
(186.6 KiB) 86 keer gedownload
Emveedee

Re: spoel

Dat is een kwestie van keuze van je assenstelsel. Als naar boven positief is, dan heb je dus S-G. Wat dat betreft is het makkelijker om te werken met vectoren, dan kun je ze gewoon optellen. Door aan te geven hoe je je assen kiest is het meteen duidelijk voor elke kracht of z'n componenten positief of negatief zijn.

Overigens is hoekversnelling conventioneel positief als hij linksom is, en negatief als hij rechtsom is. In de uitwerking die je geeft gaat het gewicht dus ook gewoon omlaag ;)
EvilBro

Ik denk dat de tutor-uitwerking niet klopt.

Via een energiebalans:
De potentiele energie die m2 verliest wordt omgezet in kinetische energie.
\(m_2 \cdot g \cdot h = \frac{1}{2} \cdot m_2 \cdot v^2 + \frac{1}{2} \cdot I \cdot \omega^2 = \frac{1}{2} \cdot m_2 \cdot r^2 \omega^2 + \frac{1}{4} \cdot m_1 \cdot r^2 \cdot \omega^2\)
\(m_2 \cdot g \cdot h = \left( \frac{1}{2} \cdot m_2 \cdot r^2 + \frac{1}{4} \cdot m_1 \cdot r^2 \right) \cdot \omega^2\)
\(4 \cdot m_2 \cdot g \cdot h = \left( 2 \cdot m_2 \cdot r^2 + m_1 \cdot r^2 \right) \cdot \omega^2\)
\(\omega = \sqrt{\frac{4 \cdot m_2 \cdot g \cdot h}{2 \cdot m_2 \cdot r^2 + m_1 \cdot r^2}\)
Invullen levert:
\(\omega \approx 17.29\)
Ik denk ook te zien waar het fout gaat bij de tutor-uitwerking. De kracht S werkt op massa m2 naar boven, maar op het aangrijppunt op de spoel naar beneden. Het moet daarom het volgende zijn:
\(I \cdot \alpha = -S \cdot r\)
Als je hiermee verder rekent dan kom je op dezelfde antwoorden uit als via de energiebalans.
Michel Uphoff
Moderator

Als we aannemen dat de massa van de schijf 0 kg is, is de versnelling van het gewicht gelijk aan g: 9,81 m/s2
Dat komt bij d=1m neer op een hoekversnelling van 9,81*2=19,62 rad/s2. Bij een schijfmassa groter dan 0 kg moet het antwoord altijd lager liggen.

Het tutor antwoord (20,65 rad/s2) is dus fout.
ukster

EvilBro schreef: @Michel
Leuke redenatie trouwens
de massa van de schijf is m1=0,5kg (zie tekening)
@EvilBro
\(I \cdot \alpha = -S \cdot r\)
inderdaad, professionals maken ook gewoon foutjes...
Handig zo'n energiebalans om het gevraagde te berekenen.
Hiermee wordt bevestigd dat de andere methode ook de juiste antwoorden geeft
Heren, dank voor uw positieve bijdrage.... O:)

Terug naar “Klassieke mechanica”