Hallo,
Ik heb een vertragingskastje uit een accuboor gedemonteerd en wil dit aanwenden voor een schoolproject.
De uitgaande as is met 12mm te kort voor het nieuwe doel. Ik wil deze 15 a 20mm verlengen met een langspersverbinding. Aan het eind van die verlenging wil ik de zeskantaandrijving maken die wel gebruikt worden in de radiografische modelbouwauto's. Het alternatieve electromotortje geeft de vertraagde uitgaande as een snelheid van 1,5 omw/sec. Het over te brengen moment is 4,2Nm. De belasting is gelijkmatig en constant (muv de acceleratie).
Met de calculator op www.werktuigbouw.nl/sub23.htm vind ik voor een diameter van 5,35mm en een inperslengte van 3mm een gegarandeerd koppel van 7,87Nm. Dat lijkt mij genoeg voor een eenmalige toepassing van proof of concept. Maar ik zie niet wat het maatverschil moet zijn van de contactdelen om de vlaktedruk te realiseren die nodig is voor dit koppel.
In een klassieke berekening volg ik de richtlijnen uit Roloff Matek voor de vlaktedruk en persmaten. Volgens RM zou de ontvangende bus bij (giet)staal tenminste twee maal zo dik moeten zijn als de ingestoken as. Gaandeweg vroeg ik mij af of deze factoren nog wel in dezelfde maten gelden bij dit soort kleine maten en geringe krachten. Is dit wel/niet waar? Slankere overgang van de persverbinding komt beter uit in het ontwerp namelijk.
Bedankt, Maurits