Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
sohaib
Artikelen: 0

FM ontvanger en versterker

hallo,

Ik moet voor mijn eind project een ontvanger en een versterker maken, echter weet ik niet waar ik mee moet beginnen, waar ik rekening mee moet houden en wat voor berekeningen ik moet maken.

de eisen zijn:
- bass en treble regelening
- aux aansluiting

verder komt het allemaal in 1 behuizing, als iemand mij kan helpen met tips graag!
WillemB

Re: FM ontvanger en versterker

Dat zijn niet veel eisen, als dat het is, kan je volstaan met een ontvanger module en een versterker module,
voor weinig te koop bij Conrad.

Maar dat lijkt me wat weinig  diepgang voor een eind project, of moet je alles zelf ontwerpen met discrete componenten ?
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
Benm

Het hangt er inderdaad nogal vanaf wat verstaan wordt onder 'maken'. De benodigde componenten op ebay bestellen en in een kastje monteren lijkt me tamelijk eenvoudig. 

Anderzijds lijkt me het uit discrete componenten bouwen van een FM demodulator wel weer behoorlijk complex, maar als je er bijvoorbeeld IC's voor mag gebruiken wordt het een stukje eenvoudiger. Met losse transistors kan ik je slechts sterkte wensen, zeker als je er nog een stereodecoder in wilt bouwen. 
Victory through technology
klazon
Pluimdrager

Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen
sohaib

WillemB schreef: Dat zijn niet veel eisen, als dat het is, kan je volstaan met een ontvanger module en een versterker module,
voor weinig te koop bij Conrad.

Maar dat lijkt me wat weinig  diepgang voor een eind project, of moet je alles zelf ontwerpen met discrete componenten ?
Het is idd de bedoeling dat ik alles zelf ontwerp en bouw, ik heb tussentijds wel een schema voor een versterker nu. alleen voor de ontvanger blijf ik vage schema's hebben die niet werken als ik het op een pretboard test..
sohaib

Benm schreef: Het hangt er inderdaad nogal vanaf wat verstaan wordt onder 'maken'. De benodigde componenten op ebay bestellen en in een kastje monteren lijkt me tamelijk eenvoudig. 

Anderzijds lijkt me het uit discrete componenten bouwen van een FM demodulator wel weer behoorlijk complex, maar als je er bijvoorbeeld IC's voor mag gebruiken wordt het een stukje eenvoudiger. Met losse transistors kan ik je slechts sterkte wensen, zeker als je er nog een stereodecoder in wilt bouwen. 
ik mag wel IC's gebruiken, maar de schakeling mocht niet te '' simpel '' zijn. het moet wel eind project waardig zijn.
sohaib

klazon schreef: Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen

Ik heb even gekeken maar ze hebben geen schema's voor een fm ontvanger, en daar loop ik nu op vast..
WillemB

Ik kan er heel veel vinden in Google bij afbeeldingen bijvoorbeeld door te zoeken op: schema philips FM ontvanger
daar zitten ook redelijk wat schema's bij die goed zijn te bouwen.

Bijvoorbeeld: http://electronics-diy.com/fm-radio-with-tda7000.php
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Terug naar “Natuurkunde”