De ART beschrijft hoe objecten, licht en tijd, ruimte zich gedragen, maar is qua wiskunde alleen goed te volgen als je die eerst eigen maakt en dat is voor velen helaas niet weggelegd om wat voor reden dan ook. Ik ben daarom al een tijdje bezig na te gaan of deze gedragingen ook te beschrijven zijn, uitgaan de van basisgedachten zoals equivalentieprincipe, tijdsvertraging door niet homogene zwaartekrachtsvelden etc.
zie oa deze link via gradient van zwaartekrachtsveld: https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/204924-natuurkunde-van-de-art/page-8#entry1103209
en deze link mbt equivalentieprincipe: https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/202238-kromtestraal-van-de-ruimtetijd-2/page-8#entry1093070
Het licht van een verre ster buigt langs onze zon met een hoek van 1.72 boogseconden volgens de algenene relativiteitstheorie.
met het equivalentieprincipe 1) kom ik op de helft en met de gradient van het zwaartekrachtsveld 2) waarschijnlijk op de andere helft.
1) Het equivalentie principe verklaart waarom het licht in een zwaartekrachtsveld buigt door het te vergelijken met een vrij vallende lift in een zwaartekrachtsveld (licht gaat rechtdoor) en een stilstaande lift in gewichtloze toestand (licht gaat ook rechtdoor) dus moet het licht in een stilstaande lift in een zwaartekrachtsveld afbuigen en die afbuiging kun je dan simpel uitrekenen.
2) Niet homogene zwaartekracht, zoals bv rondom de aarde betekent dat de zwaartekracht groter wordt dichter bij de aarde (of zon). als de zwaartekracht groter wordt gaat ook de tijd langzamer. Er is een formule af te leiden waarmee je kunt uitrekenen hoeveel de tijd langzamer loopt als je 1 meter dichter naar de aarde of zon gaat, een lichtstraal die parellel loopt aan een andere lichtstraal maar 1 meter dichter bij de zon doet er dus langer over. De lijn haaks op voorkant van beide lichtstralen moet daarom afbuigen richting zware massa.
Beide effecten samen zouden waarschijnlijk op de 1.72 boogseconden komen. eea wil ik proberen te berekenen (via eindige tijdstappen).
voor methode 1 is dat al gelukt, voor methode 2 deels.