Professor Puntje schreef:
Vraag aan flappelap en Math-E-Mad-X: zou bovenstaande voorstel volgens jullie ook slechts tot de helft van de feitelijke afbuiging leiden?
Ik heb je constructie niet helemaal goed doorgelezen, maar ben je dan niet gewoon Huygens principe aan het toepassen? De afbuiging hangt af van de metriek die je gebruikt. De Newtonse, d.w.z. met alleen een tijd-tijd component, zal dan de helft geven van de (zwakke veldenbenadering van) Schwarzschild oplossing. Zie ook weer
http://www.mathpages.com/rr/s8-09/8-09.htm
Volgens mij hadden we in een eerder topic al geconcludeerd dat die factor 2 niet eenvoudig is te verklaren, zie b.v. de grafiek na "Thus the spatial curvature doubles the amount of deflection". Als iemand wel een eenvoudige verklaring voor die factor 2 heeft (zonder de expliciete integraal te hoeven uitrekenen), dan ben ik erg benieuwd. Het valt me wel op dat je die factor 2 in een boel teksten tegenkomt, maar dat bijna niemand conceptueel probeert uit te leggen waarom het nu exact een factor 2 is. Dat doet me vermoeden dat er niet een simpele, conceptuele uitleg is, en dat wordt versterkt door mijn link hierboven. In een eerder topic merkte ik ook al op dat de berekening zelf natuurlijk hevig afhangt van de coördinaten die je kiest (hoewel de uiteindelijke uitkomst die je experimenteel kunt verifiëren dat natuurlijk niet doet), en dat een specifieke keuze van coördinaten ("For example, in isotropic coordinates (see Section 8.4) the full spacetime deflection rate is simply twice the time-time rate at all points of the path") blijkbaar de factor 2 het simpelst laat verschijnen.
Nou ja, zoals ik zei: mocht iemand inderdaad een simpelere verklaring hebben, dan ben ik erg benieuwd