Tv en kranten berichtten deze week dat de spiegelgevel van het Walkie-Talkie gebouw in Londen de auto's beneden op straat doet wegsmelten.(1 2) Daarom ben ik vandaag eens gaan kijken bij het voormalige KPN-hoofdkantoor in Amsterdam-Sloterdijk, een cilindervormig spiegelend gebouw rondom een binnenplein. Het is een van de vele vastgoedmaffiakantoren die tien jaar na de bouw al weer leegstaan. Hoeveel manuren gingen er wel niet verloren door zonnesteek en sneeuwblindheid van werknemers die in de lunchpauze op het plein hun boterhammetjes hebben opgegeten?
Ik vroeg me af of je de zonversterkingsfactor kunt bepalen als je bij het gebouw staat. Met het blote oog kun je het aantal zonreflecties op de gevel tellen. Nergens op de grond krijg je van alle ruiten van de gevel tegelijk de zonreflectie te zien, want het gebouw is niet parabolisch. Vanuit het brandpunt bij de struik zag ik tien zonreflecties op de gevel, dus de versterkingsfactor was daar 10·R, waarbij de reflectiecoefficient R van de ruiten onbekend is. De lichtmeter van mijn smartphone wees aan dat het licht in het brandpunt bij de struik 4x zo sterk is als het gewone zonlicht, dus de reflectiecoefficient van het glas is 40%.
Op basis van die viervoudige lichtversterking op straat is het KPN-kantoor helaas geen betere zonneoven dan de Walkie-Talkie: in een computersimulatie werd berekend dat de Walkie-Talkie het zonlicht op straat 6x versterkt.(3 4).
Gebouw op google earth. Witte boog bij "k": kaustische lijn op het plaveisel. Rode pijl: richting van het zonlicht.
Op het plaveisel is de kaustische lijn zichtbaar.
De gevelreflectie is opgebouwd uit de zonreflecties van een aantal ruiten (op deze foto negen). De ruiten zijn vlak. Op deze afstand lijkt elke ruit groter dan de zon.
Kaustische lijn op de grond, en in het brandpunt een struik. Het reflecterende dak boven het struikgewas beschermt niet alles.
Close up van de verschroeide blaadjes van de struik in het brandpunt.
Bekend voorbeeld van een kaustische lijn: op de bodem van een kopje