Als een boom dood is, vergaat hij. Hij vermolmt.
Waar blijft al zijn materie?
Komt er CO2 en/of CH4 in de lucht?
Graag wat details.
Moderator: ArcherBarry
Ja, in een biologisch actieve bodem leven allerlei heterotrophe diertjes, bacterien en schimmels die zich te goed doen aan de koolstof die daar terecht komt door plantaardig afval. In zuurstofloze (natte) omstandigheden zijn het bepaalde bacterien die met anaerobe vertering methaan produceren, maar het grootste gedeelte van die heterotrofe organismen verteert het organische materiaal door zuurstof te gebruiken bij de vertering, en die ademen co2 uit. Net zoals wij zuurstof verbruiken bij de vertering van voedel en CO2 uitademen.Als een boom dood is, vergaat hij. Hij vermolmt.
Waar blijft al zijn materie?
Komt er CO2 en/of CH4 in de lucht?
Graag wat details.
Er zijn ook wel bacterien die methaan consumeren, en zij kunnen dat zowel in zuurstofloze als zuurstofrijke condities.Methaan is mogelijk wel een uitzondering: voor zover ik weet zijn er geen organismen die dat in lucht kunnen gebruiken
Benm schreef:
Jawel, maar niet in de lucht lijkt me? Voor zover ik weet leven die vooral in de oceaan waar methaan van nature opborrelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/MethanotrophMethanotrophs occur mostly in soils, and are especially common near environments where methane is produced. Their habitats include oceans, mud, marshes, underground environments, soils, rice paddies, and landfills.
https://www.carbonbrief.org/methane-uptake-from-forest-soils-has-fallen-77-per-cent-three-decades.The amount of methane absorbed by forest soils has fallen by an average of 77% in the northern hemisphere over the past 27 years, a new study finds.
The research, which analysed soil data taken from more than 300 studies, suggests that the world is currently “overestimating the role that forest soils play in trapping gas”, the lead author tells Carbon Brief.
This reduced uptake of methane by soils is likely being driven by increases in soil moisture as a result of enhanced rainfall, the author adds. In wetter soils, the bacteria that break down and store methane are less able to function, he explains.
The discovery “means that methane will accumulate much faster in the atmosphere”, another scientist tells Carbon Brief.
>>>>>