ArcherBarry schreef:
....
Welke taal zingt Marco? het is bij mijn oren niet Duits en ook niet de Katholieke versie. Fins wellicht?
Floor vangt volgens mij aan in het Italiaans en gaat dan over in het Engels.
...
Marco zingt het inderdaad in het Fins, al is het niet de officiële Finse versie van het Wees Gegroet. Floor begint in het Latijn en gaat inderdaad door in het Engels.
Overigens is er geen katholieke versie, het Wees Gegroet (Ave Maria in het Latijn) is een katholiek gebed dat niet door andere religies wordt gebezigd, omdat bijv. het protestantisme Maria niet vereert (let wel: niet aanbidt, want ook katholieken aanbidden alleen de Goddelijke drie-eenheid, maar vereren Maria en bidden de andere heiligen om voorspoed) en de andere geloven Maria niet eens kennen.
Ik zal nooit mijn ontroering vergeten toen ik, de eerste keer dat ik in Lourdes was en deelnam aan de lichtprocessie in de avond, meemaakte dat duizenden mensen uit allerlei streken van de wereld, het Wees Gegroet luidop baden in hun eigen taal, allemaal tegelijkertijd, zodat het een groot koor werd van onderling heel verschillende mensen die elkaars taal niet spraken, maar toch allemaal dezelfde woorden spraken, met één gelijkgestemde ziel. Wonderlijk, brok in de keel en een unieke ervaring.
Contra principia negantem disputari non potest.