HansH schreef:
'Incidentally, the relationship between the deflection rates for the time-time metric and the full spacetime metric depends on our choice of coordinate systems. For example, in isotropic coordinates (see Section 8.4) the full spacetime deflection rate is simply twice the time-time rate at all points of the path.'
Ik gebruik simpel x,y coordinaten dus is dat hetzelfde waar het plaatje op is gebaseerd?
Een snelle reactie vanwege andere prioriteiten: ja, volgens mij gebruik jij inderdaad Cartesische coördinaten en wordt op die mathpages-link dit stelsel ook gebruikt. Maar er zit een subtiliteit: bij ruimtelijke kromming kun je alleen lokaal (!) Cartesische coördinaten gebruiken, en in jouw geval kun je dit globaal doen.
Om deze subtiliteit wat aanschouwelijk te maken, kunnen we het makkelijkst naar bolcoördinaten gaan. Jij kunt bolcoördinaten in jouw vlakke ruimte-geval gebruiken, en je kunt dit ook doen voor de Schwarzschild-oplossing (dus met ruimtelijke kromming). Stel nu dat we 2 punten nemen A en B, waartussen de beide hoeken constant zijn en de afstand dus alleen radiëel is. We kunnen bijvoorbeeld de coördinaten zo kiezen dat deze voor A de waarde r=R aannemen en voor B de waarde r=R+h. In jouw geval zal de fysieke afstand L dan simpelweg
\(
L= R+h-R = h
\)
zijn. Maar met ruimtelijke kromming, zoals in de Schwarzschild-oplossing, zal deze afstand anders zijn. De waarnemer die de bolcoördinaten gebruikt zal voor deze afstand namelijk het ruimtetijdinterval meten, waarbij de tijd en beide hoeken constant zijn:
\(
L = \int_{R}^{R+h} \Bigl( 1 - \frac{2GM}{rc^2} \Bigr)^{-1} dr
\)
Deze integraal kun je eenvoudig uitrekenen, maar de expliciete waarde doet er voor het argument niet toe. Het is slechts om aan te geven dat coördinaten in gekromde ruimte(tijde)n lokaal worden geïnterpreteerd.
Verder heb ik het gevoel dat jij die factor 2 expliciet en eenvoudig uit semi-Newtonse analyses wilt verkrijgen. Ik zie dat niet gebeuren (tenzij je in isotrope coördinaten werkt), omdat dit voor de algemene rel.theorie dus niet het geval is. Verder zie ik niet helemaal in wat je nu precies van dit soort halve redenaties (half als in: half Newtons, half relativistisch) kunt leren, dus ben ik ook niet erg gemotiveerd om hier in te duiken. Bijvoorbeeld, in 1 van Professorpuntjes posts, #54, zie ik (als ik het goed begrijp) de Newtonse uitdrukking voor de gravitationele potentieel, waarbij het foton een massa E/c^2 wordt toegedicht. Maar de geodetenvergelijking vertelt ons dat een foton, het meest relativistische object dat je je kunt voorstellen, ook koppelt aan de ruimtelijke kromming (deze term verwaarloos je in de niet-relativistische limiet). In een semi-Newtonse analyse is deze term er niet, maar ik heb dan geen idee wat je precies aan het doen bent, alleen dat het fout is (als in: niet in overeenstemming met de ART). De bewegingsvergelijking voor hoe een foton rond een massa M beweegt zal dan een term missen.
Nou ja, fijne vakantie iig nog en veel succes verder