Papatom
Artikelen: 0

Waarom is de relatie kookpunt-druk niet lineair?

Hoi,

ik snap iets niet:

Als je de absolute druk laat toenemen neemt het kookpunt niet evenredig toe. Dit zou ik wel verwachten, want als je tweemaal zo hard duwt op iets heb ik tweemaal zoveel kracht nodig om te ontsnappen.

Kan iemand mij uitleggen waar mijn fout zit?

alvast bedankt

jadatis

Re: Waarom is de relatie kookpunt-druk niet lineair?

Het is niet de druk op de vloeistof(water) die het kookpunt bepaald, maar de partiele druk van de betreffende vloeistof als gas . Die is voor bepaalde temp aan een maximum verbonden.

Bekende bij water is 100 gr C is de max partiële druk van water 1013 mb, wat de gemiddelde luchtdruk is op aarde. Daardoor blijft het water in de lucht als gas overgaan. In een autoband met bijvoorbeeld 3 bar absolute druk ( 2 bar overdruk) kan als daar vloeibaar water genoeg in zit, als de temp in band 100 graden is, de druk max 1,013 bar hoger worden dan droge lucht, omdat bij die temp er niet meer dan 1,013 bar partiële watergasdruk kan zijn.
Benm

Het ligt inderdaad aan de partiaaldruk. Neem even iets heel alledaags als was laten drogen aan een waslijn bij kamertemperatuur - dat werkt meestal best goed ondanks dat je 80 graden beneden het kookpunt van water bezig bent. Het gaat echter wel een stuk beter bij een lage relatieve luchtvochtigheid dan bij een hoge. In principe zou je wasgoed sneller kunnen drogen op een koude droge winterdag dan op een zwoele zomerdag, zeker als er geen direct zonlicht op valt om het op te warmen boven de omgevingstemperatuur. 
Victory through technology
Papatom

en de relatie partiele druk-temperatuur is ook niet lineair. Waarom niet? Ik kan me voorstellen als de moleculen 10% meer kinetische energie krijgen dat de dampspanning dan 10% hoger wordt.
Benm

Voor een ideaal gas is de relatie tussen druk en temperatuur in een gesloten vat linear. 

Het feit dat een stof vloeibaar wordt is al een bewijs dat het geen ideaal gas is, en daarmee worden de berekeningen aanzienlijk complexer, voor zover uberhaupt mogelijk. 
Victory through technology

Terug naar “Klassieke mechanica”