Moderator: physicalattraction
ik zou eerder een interval verwachten omdat de wrijvingsweerstand ook alle waarden uit het interval [-μN,+μN] kan aannemen
Wat ik niet begrijp is dat er maar één oplossing voor de versnelling a is waarbij de blokjes in rust blijven
ukster schreef:
jawel,
da's toevallig!
amin=(1-μ)g=(1-0,4)g=0,6g=0,6*9,81=5,886 m/s2
als je dit door 2 deelt krijg je a=2,943 m/s2
en dat is wat ik hieronder heb berekend met a=(m1.g - Fw)/(m1+m2) = 2,943 m/s2
a=m1(1-μ)g/(m1+m2)=(1-μ).g/2 het betreft immers de twee massa's samen. (volgt uit vergelijking 1+vergelijking2)
Stilstaand karretje.jpg
m1.g=49,05N
Fw=μ.N=μ.m2.g=19,62Nversnelling a=(m1.g - Fw)/(m1+m2) = 2,943 m/s2
- m1.g - S = m1.a
- S - Fw = m2.a
Spankracht S = Fw +m2.a = 34,335N
versnelling karretje: a=(F - Cr.(m1+m2+m3).g) / (m1+m2+m3) = 2,943 m/s2
F=(m1+m2+m3).(a+Cr.g) =(85+5+5).(2,943+0,06.9,81) = 335,5N
als m2 geen wrijving ondervindt (μ=0), dan a=4,905 m/s2
Spankracht S= 49,05N en de kracht op het karretje F=521,9N
Als er ook geen rolwrijving is dan F=465,98 N
- m1.g - S = m1.a
- S - Fw = m2.a
ukster schreef:
1. m1,m2 , μ en g bepalen de versnelling a=(m1.g - Fw)/(m1+m2)= (1-μ) .g/2 van het subsysteem. (karretje staat stil) (a<g)
2. Het hoofdsysteem F,(m1+m2+m3) moet dezelfde versnelling krijgen zodat hoofdsysteem en subsysteem ten opzicht van elkaar geen versnelling hebben. m1 zakt dan niet naar beneden. De benodigde minimale kracht op karretje: Fmin =(m1+m2+m3).(a+Cr.g)
ukster schreef: voor het stilstaand karretje is de versnelling van m1 wel degelijk neerwaarts.