Hier ging het al mis. Zie ook mijn bericht #37Toch nog even terugkomend op het oorspronkelijke vraagstuk.
Ik heb wat testjes gedaan met Interactive Physics, mijn simulatiepakket, en uit niets blijkt dat het pakket daarbij fouten maakt. Hier 3 simulaties, waarbij ik die rolweerstand even weggelaten heb. Dat stukje is geen enkel probleem. Tevens heb ik de wrijving tussen m2 en het karretje op nul gesteld, zodat die wrijving de boel niet verstoort.
Image1.jpg
Hier de door mij berekende uitkomst. Het gewicht M2 daalt niet, er is geen wrijvingskracht tussen het karretje en M1, de wrijvingscoëfficiënt is 0.4. De benodigde versnelling van het karretje is gelijk aan g en de draadspanning is zoals eerder berekend.
Image4.jpg
Idem, maar nu is de wrijvingscoëfficiënt 0,1. Zoals verwacht maakt dit niets uit.
Image1.jpg
Hier de door anderen berekende benodigde kracht van 559,17 N bij een coëfficiënt van 0,4. m2 blijkt nu echter wel degelijk te dalen. De draadspanning S is beduidend lager, en nu treedt m.i. logisch er wel een wrijvingskracht op tussen karretje en m1. m2 daalt bij iedere waarde voor F die onder 931,95 N ligt, en stijgt bij iedere waarde daarboven.
Ik heb nu even geen tijd om het verder uit te zoeken, maar m.i. is 559,17 N toch niet de correcte oplossing voor de laagst mogelijke kracht waarbij de massa m1 stil op het karretje blijft liggen.
De wrijving in figuur 3 was duidelijk te laag. Ik wist toen nog niet precies waarom, maar dat was wel het moment dat ik aan de simulatie ging twijfelen.
Blijft overigens de vraag of de simulatie wel “fout” is/was. Ik heb met kunstgrepen de simulatie aangepast tot hij overeenkomt met een theoriemodel dat behapbaar is met vwo-natuurkunde. Dat is natuurlijk niet de absolute waarheid.
Dat er in werkelijkheid een beetje stuiteren, trillen & schommelen optreedt, en dat dit ook een vermindering van de wrijving veroorzaakt is eigenlijk best plausibel.