Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Als we Rik Speybrouck mogen geloven zou je in een auto die met een versnelling a optrekt een blokje met massa m (dat in die auto wrijvingsloos glijdt langs een gladde verticale wand) slechts met een kracht S = m.g - m.a omhoog hoeven te trekken om te voorkomen dat het naar beneden valt. En zodra de versnelling van de auto groter dan g wordt moeten we het blokje kennelijk naar beneden trekken om te voorkomen dat het opstijgt?
 
Zijn evenwichtsvergelijking is immers: m.g - S = m.a .
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: karretje

Professor Puntje schreef: Als we Rik Speybrouck mogen geloven zou je in een auto die met een versnelling a optrekt een blokje met massa m slechts met een kracht S = m.g - m.a omhoog hoeven te trekken om te voorkomen dat het naar beneden valt. En zodra de versnelling van de auto groter dan g wordt moeten we het blokje kennelijk naar beneden trekken om te voorkomen dat het opstijgt?
 
Zijn evenwichtsformule is immers: m.g - S = m.a .
u moet mijn bericht goed leren lezen, er staat
m1*g-s: m1*a
s-m1*u*g= m2*a
 
Je gaat me toch niet vertellen wanneer je een massa langzaam naar beneden laat dat er geen spankracht op de katrol zit zeker.
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: karretje

Opmerking moderator

De toon werd even onvriendelijk. Ik heb daarom de laatste twee teksten wat aangepast.
Blijf respectvol heren.
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.209
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: karretje

Rik Speybrouck schreef: wel stel dat de weerstand 0 is dan zal massa 3 onder blok  2 naar achter schuiven gezien de katrol op m3 staat wanneer er wrijving is minder
Dat lijkt me evident. Maar wat denk je daarmee aan te tonen?
 
Ik vind het lastig te volgen wat je antwoord op de originele vraagstelling van Ukster ("Welke kracht is minimaal nodig zodat blok 2 stil blijft liggen t.o.v. de kar?") nu eigenlijk is?
Ben je nog steeds van mening dat dat 931N is, *onafhankelijk* van de wrijvingscoefficent? Zo ja, kan je je denkproces op papier zetten, inclusief vrijlichaamschema?
 
Ondertussen lijkt de rest het er unaniem over eens dat de benodigde kracht wél afhankelijk is van de wrijvingscoefficient, en de simulatie toont dat nu ook. Ik wil niet zeggen dat meeste stemmen gelden, maar je zal toch met een goed&volledig verhaal moeten komen om ons te overtuigen, danwel ons de kans te geven de fout in je denkproces aan te wijzen.
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: karretje

Rik Speybrouck schreef: u moet mijn bericht goed leren lezen, er staat
m1*g-s: m1*a
s-m1*u*g= m2*a
 
Je gaat me toch niet vertellen wanneer je een massa langzaam naar beneden laat dat er geen spankracht op de katrol zit zeker.
 
Wat betekent die dubbele punt in de eerste evenwichtsvergelijking?
 
In mijn voorbeeld is het karretje tot een auto uitgebouwd en is daarin bekeken wat voor spankracht S er op het blokje m1 moet werken om het in verticaal evenwicht te houden. De stuwkracht wordt door de motor geleverd.  Omdat we enkel in blokje m1 geïnteresseerd zijn heb ik dat m in plaats van m1 genoemd. Voor de evenwichtsvergelijking kan dat niet uitmaken.
 
auto
auto 585 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: karretje

Professor Puntje schreef:  
Wat betekent die dubbele punt in de eerste evenwichtsvergelijking?
 
In mijn voorbeeld is het karretje tot een auto uitgebouwd en is daarin bekeken wat voor spankracht S er op het blokje m1 moet werken om het in verticaal evenwicht te houden. De stuwkracht wordt door de motor geleverd.  Omdat we enkel in blokje m1 geïnteresseerd zijn heb ik dat m in plaats van m1 genoemd. Voor de evenwichtsvergelijking kan dat niet uitmaken.
 
Afbeelding auto.jpg
 
Professor Puntje schreef:  
Wat betekent die dubbele punt in de eerste evenwichtsvergelijking?
 
In mijn voorbeeld is het karretje tot een auto uitgebouwd en is daarin bekeken wat voor spankracht S er op het blokje m1 moet werken om het in verticaal evenwicht te houden. De stuwkracht wordt door de motor geleverd.  Omdat we enkel in blokje m1 geïnteresseerd zijn heb ik dat m in plaats van m1 genoemd. Voor de evenwichtsvergelijking kan dat niet uitmaken.
 
Afbeelding auto.jpg
ok is in orde akkoord met die 559.17, hoelang duurt het trouwens circa voor deze toestand wordt bereikt, werd daar iets over gezegd
filip.bauwens
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 aug 2008, 10:16

Re: karretje

Afbeelding karretje.jpg
  • geen pulley verliezen
  • rolweerstand coëfficiënt 0,06
  • g=9,81m/s2
Bereken Fminimaal waarbij voorkomen wordt dat m1 naar beneden zakt.
Ik heb hierbij een bepaalde gedachtegang gevolgd met als resultaat Fminimaal= 335,5N
is dit antwoord correct?
Voorwerp m2 zal niet door voorwerp m1 verschoven worden als de krachten die m1 en m2 op het touw uitoefenen gelijk zijn, zij het nu door zwaartekracht (m1) of door wrijvingskracht en versnellingskracht (m2)
Nemen we g = 10 m/s2
Kracht F1 = 5kg x 10m/s2 = 50N
Kracht F2 = Fwrijving + Fversnelling
Fwrijving = 20N (5kgx10m/s2x0.4)
Dus Fversnelling moet gelijk zijn aan 50-20 = 30N
Zodus moet versnelling a = Fversn/m2 = 30N/5kg = 6m/s2
Daardoor moet de uitgeoefende kracht op het ganse systeem F = (m1+m2+m3) x a
Dus F = 95kg x 6m/s2 = 570N.
? Klopt dit?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: karretje

Ik denk van wel. (zie #186 ,bij g=9,81m/s2)
Na 186 berichten zijn we (bijna) unaniem tot dezelfde conclusie gekomen.

Terug naar “Klassieke mechanica”