Wat doen we dan met impulsbehoud?
(Vermoedelijk wordt dat weer recht gebreid door de impuls van het elektromagnetische veld van het versnellende proton, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. De elektromagnetische wisselwerking is niet instantaan.)
Ja,dat denk ik ook. Zoals ik het begrijp, is Newtons 3 wet simpelweg een variant op impulsbehoud, maar dan voor 2 objecten. In dit specifieke geval hebben we een deeltje en een veld, waarvoor je de bijbehorende impulsen kunt definiëren. Voor een veld wordt dat wat abstracter natuurlijk; de simpele formule "p=mv" voldoet dan niet meer.
Je zult in veldentheorie dan ook niet zo snel Newtons derde wet tegenkomen, maar louter impulsbehoud.
Een stukje van de redenering kan ik volgen, maar niet àlles.
Klopt dat deeltjes elkaar niet aanraken. Het concept van "aanraken" bestaat niet eens op de microscopische schaal.
Maar als ze EM-wisselwerking hebben (want dàt is het: electrostatische afstoting feitelijk)... dan kan deeltje B deeltje A alleen maar voelen vanwege:
- het electrische veld van lading A
- de electrische LADING van B
(als B niet geladen zou zijn, zou het zich niks aantrekken van een E-veld)
echter: doordat B geladen is, moet B zelf ook een E-veld om zich heen hebben dat gevoeld wordt door A.
En zo heb je onvermijdelijk Fab=-Fba instantaan. Ook bij elementaire deeltjes en ladingen. niet?
Nee. Elektromagnetische wisselwerkingen gaan met de lichtsnelheid. Zie ook de zgn. Lienard-Wiechert potentialen, waarin dit wiskundig wordt geformuleerd.