Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: virtuele arbeid

Als er geen beweging is dan is er ook geen rendement gedefinieerd, want dan zijn Win en Wuit immers allebei nul. Wat je wel zou kunnen bekijken is de situatie dat de constructie zéér traag beweegt. Dan heb je dus wel met de dynamische wrijvingscoëfficiënt te maken, maar voor de rest mag je de constructie dan bij benadering als in statisch evenwicht zijnde beschouwen.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: virtuele arbeid

virtual work toegepast bij wrijving
virtual work toegepast bij wrijving 407 keer bekeken
Stel: G=80N , Θ=25º  udyn= 0,18
Dan G1=72,5N    G2=33,81N   en Fw=13,05N
Bij krachtevenwicht (Fnetto=0) geldt: F=G2+Fw=46,86N
Stel er is sprake van een eenparige beweging.  Over een afstand bijvoorbeeld u=2m berekenen we de reële arbeid:
Win=F.u=93,72Nm en Wuit=G2.u=67,62Nm
Het mechanisch rendement is dus η=Wuit/Win = G2/F=72,15%
 
De berekening door middel van[attachment=27789: toegepast bij wrijving.pdf]
geeft dezelfde uitkomst,waarmee is aangetoond dat deze methode inderdaad werkt voor een statisch onbepaald systeem (dus krachtevenwicht bij een virtuele verplaatsing du)
 
conclusie: Het hiermee berekende rendement geldt dus alleen voor statisch krachtevenwicht bij infinitesimaal verplaatsing du (statisch onbepaalde systemen) en niet bij versnellingen en vertragingen.
 
Ik zie maar vooralsnog maar 1 voordeel:
Bij deze methode hoef je geen waarden voor krachten en afstanden aan te nemen.
Je rekent slechts met relaties tussen de verschillende krachtcomponenten
Bijlagen
Virtual work toegepast bij wrijving
(533.35 KiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: virtuele arbeid

nee, helemaal geen voordeel!
De expressie η=sinθ/(μcosθ+sinθ) krijg je natuurlijk ook op de gewone manier. (zonder virtual work)
Je hoef alleen maar uit te gaan van krachtevenwicht (Fnetto=0)
kortom: onzinnige methode? ik kan me dat toch haast niet voorstellen.
Of misschien in een andere situatie effectiever inzetbaar!
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 7.570
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: virtuele arbeid

Bij ingewikkelde constructies is een berekening via virtuele arbeid vaak sneller omdat je daarbij enkel werkt met die krachten (en koppels?) die (virtuele) arbeid leveren.

Terug naar “Klassieke mechanica”