wordt zelfs dikwijls toegepast in glazen constructies
Alles buigt onder belasting, nul buiging bestaat niet.
Het verval lijkt mij afgaande op de foto minder dan 15 graden, op die foto schat ik het 55 centimeter op 3 meter. Als dat klopt is het maar 10 graden. Daar blijft sneeuw gewoon op liggen en dan is hier de sneeuwbelasting wel degelijk van belang! Dan zit je al snel aan 10 cm doorzakken of zelfs meer. Wil je dat beperken tot ongeveer 1 cm dan zit je al snel aan 50*150*5 mm, en liefst wat hoger voor een kokerprofiel.
Zie ik het goed dat het dak uit twee delen bestaat: Een vast deel (boven) en een schuivend deel (staat nu open) daaronder?
Het vaste deel zal dan aan de voorzijde ook doorbuigen, en het schuivende deel zou dan zowel aan de voor als achterzijde door moeten buigen.
Als dit klopt heb je een fors probleem.
Ook al zou je het schuivende deel aan de onderzijde dmv een strip oid meer weerstand tegen buiging geven, dan gaat de zaak klemmen omdat de voorzijde van het bovenste deel nog steeds teveel doorhangt. Dat zou je dan weer moeten zien te fixen door een strip op de bovenzijde van het vaste deel te lassen. Dan blijft daar de sneeuw zeker liggen..
Al met al vrees ik dat het uithuilen en opnieuw beginnen wordt.